0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sen kan det vara bra att inte ha för klen ledning på vattnet fram till värmepumpen, är det samma dimension hela vägen från vattenmätaren så är det OK.
Finns ingen vattenmätare då det är eget vatten, en grävd brunn, tror dock att rördimensionen är densamma hela vägen, möjligen att det sista metrarna är något tunnare rör.
Vad är det för dimensioner, jag skulle nog fundera på att skarva på en grövre ledning till VP:n före där det smalnar av?
Då skulle jag nog vilja ha grövre rör jag har 22 mm hos mig. Visst det funkar säkert ok med 15 mm också om det endast tappas vv på 1 ställe men vill man kunna tappa på flera ställen med bra flöde bör man nog ha grövre. Vet inte om det finns blandningsventiler med mindre anslutning än 15 mm heller.
Med grövre ledning blir det mindre tryckfall när du öppnar en kran. Men, om det är dåligt tryck redan in i huset så är det svårt att göra nåt åt.Har du för grov (och lång) ledning från beredaren till tappstället så kan du istället få problem med att det tar lång tid innan det kommer varmvatten i kranen.
Om man tar ett grövre rör på utgående vv från varmvattenberedaren, märker man då tappet lika mycket, jag menar, matningen blir ju från befintlig volym i vvb, och kallvatten matar från andra sidan huset?