Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering av utedel  (läst 3629 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Placering av utedel
« skrivet: 15 december 2005, 20:42:52 »
Dom utedelar man ser är nästan alltid placerade så att fläkten får dra ut luften från väggen , tycker att den skall blåsa utmed väggen istället och få fri luft istället för att jobba mot en vägg , bör få mera luft lättare med ett sådant motage .

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av utedel
« Svar #1 skrivet: 15 december 2005, 20:56:53 »
Den drar ju även luften från sidan på många modeller...

Tror nog den har lättare att tvinga luften ut i det fria än mot en vägg..

Sen kanske du får problem med div fukt osv som du kör rakt in i väggen...
Panasonic E24CKE

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Placering av utedel
« Svar #2 skrivet: 15 december 2005, 21:29:16 »
Hej Berry.

Menar du att utedelen ska stå med kortsidan mot väggen och blåsa längs väggen ?

Tja, det skulle säkert göra att luftflödet ökade. Kanske inte mycket med ändå... Det blir nog lite värre att få till en stabil konsol bara. Annars finns det ju utedelar som står på taket på kiosker och dylikt, de har helt fritt runtom.

Det har nog bara blivit så att man sätter den mot väggen, enkelt att fästa på std-konsoler, stabilt och bra, man kan dra rören in bakom och få dem "fotbollssäkra"  studs  studs Utedelar väger trots allt 35-40 kg.

MVH/Gano


Utloggad berry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av utedel
« Svar #3 skrivet: 16 december 2005, 20:10:07 »
Hej Gano. En takmonterig är nog fiffig för då blir man av med avfrostnings vattnet med . Fundera på om det blåser " motvind " hur mycket man tappar i cop , det känns ju som uppförsbacke.

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av utedel
« Svar #4 skrivet: 16 december 2005, 21:23:36 »
Det kan ju vara lämpligt att öka avståndet till väggen någon decimeter mot vad specifikationernas minimimått anger. Men det är nog som  ejwbegysv  skriver, att det är lättare att suga från en vägg än att tvinga mot.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad berry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av utedel
« Svar #5 skrivet: 16 december 2005, 22:14:39 »
Läser man så står det ut med väggen .

Utloggad Aqualis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
SV: Placering av utedel
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2006, 15:33:32 »
Placering av utomhusdel.

Har läst inläggen och fått många frågor besvarade. Undrar ändå om uppställning av utomhusdelen vinklat mot ytterväggen kan göra någon skillnad. Den traditionella uppställningen bör ju beroende på vindriktning kunna få minst lika stor ökning av strömningsmotståndet som alternativa uppställningar, tom större om spalten mellan hus och aggregat är ogynnsam.

Den uppställning som jag tänker mig är 45 ˚ på luftströmmen bort från huset eller eventuellt parallellt med husväggen och ca 0,6 m mellan vägg och hus. Motivet är i första hand estetiskt.

Har någon tillgång till luftflödes hastighet och som fläkten alstrar från utedelen och vilken temperatursänkning kylaren ger?

Innomhusdel: Har försökt bedöma temperaturhöjning i och flödeshastighet från en CS-E9DKE.
Temperaturerna borde bli: Vid 0,6 KW och 7,7 m3/s+ 4˚ , Vid 3 KW och 9,5 m3/s+ 16˚, Vid 5 KW och 12 m3/s+ 21˚, stämmer det någorlunda?

Strömningshastigheter? 1,5 1,8  2,5 m/s ? (verkar lite) Har någon tillgång till uppmätta värden?

Skall placera innerdelen i källarens ”Gillestuga” och hoppas på att värmeflödet kommer att ”rinna upp till de övre planen. Har en 1 ½ plans villa i Skåne som de senaste åren dragit 18 000 KWh direktverkande El (varav ca 6000 KWh till hushållet). Kommer troligen inte behöva mer än 3KW under 95% av uppvärmningssäsongen. 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!