0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du någon uppskattning om årsförbrukningen i huset? Skulle vara intressant att veta om mina 50mm gör stor nytta eller om det bara var onödigt arbete, förstås så har ju jag bara 12mm skivan på utsidan. Har själv 21-22 inne och pumpen går ca 22-25 h för vv per månad (fick ju det testat nu hur mycket hgw inverkar då den enbart gjort vv i juli).
Det stämmer. Så byggde man alla fall för t.ex. 10 - 15 år sen. Tege .. ca. 38 cm tjock och sen puts på in- och utsidan. Putsen ör ju att det hela bir lufttät. Nja, tidigare hade man ett U-värde på ca. 0,4 W/m²K
Kanske har jag tidigare missförstått lite vad som menas med passivhus, nollhus osv. Det har alltså inte direkt med valet av uppvärmning att göra utan det är huset i sig som skall vara tätt med tillräcklig isolering osv som räknas fram enligt lambda värdet.
Det är korrekt. Jag är ju certifierad passivhusexpert och har ju berättat om vilka krav Passivhausinstitut har.Ett passivhus kan ha ett konventionellt värmesystem, men meningen är egentligen att man klarar sig utan. Enbart luftvärme.
"......men meningen är egentligen att man klarar sig utan. Enbart luftvärme......."....så tycker jag...
Var det inte någon gräns på hur mycket man totalt fick förbruka? Och hur var det med tex vv, räknas det enligt m2 eller personer? Led var färdigt i kylskåpet, men i spisfläkten var det nödvändigt att byta till 2x4w istället för de strömslukande 2x35w och har själv enbart led i hela kojan förutom i 3 lampor.
Var det så mycket som 38 cm tjocklek? Jag kommer inte ihåg så bra men mina minnesbilder är max 30 cm. Byggplatserna var inhägnade så jag kom inte åt att undersöka taglet närmare. Jag reagerade på att det såg ut att vara mycket luftspalter och lite tegel.
Att bygga hus med 50 cm tegelvägg måste bli rätt dyrt, bara grundläggningen måste bli minst dubbelt så kostsam som om man bygger trähus. En tegelstomme är ju många ggr så tung som en trästomme med isolering. I varma klimat kan jag ev förstå vitsen men här i norden skulle det fungera dåligt. Det är mååååånga år sedan man slutade bygga stenhus utan isolering.
Som jag framhöll tidigare så kan inte ett hus eller atmosfären vara i termodynamisk jämnvikt eftersom de varken är rumsligt eller tidsmässigt likformiga, De håller helt enkelt inte en homogen temperatur i hela kroppen.
Det är perfekt vid vindskonverteringar, man sprayar då emellan befintliga takstolar istället för att riva hela taket, därefter monteras glespanel och gips.Gör om din vind till ett varmt utrymmeTak - appliceras rakt upp i råsponten, detsamma gäller krypgrunder, motundersida golv.
Är väl inte direkt någon nyhet att isolera på detta sätt då jag jobbade för en liten byggfirma på 90talet och vi spray limmade cellelousa isolering mellan takstolarna direkt mot tex. plåt yttertak som kondensisolering.
Jag har tex. väldigt tunna väggar med tegel, 70mm isolering,lite panel och tretex, väggar som på vissa ställen går rakt upp på vinden och du kan gissa hur mycket värme som leds upp genom dom.
Hur kallt hade du det kl 22:40 den 2 December 2009 och hur mycket snö var det hos dig?
ENERGI-INDEX, GENERELLTEnergi-Index tar hänsyn till den sammantagna effekten av temperatur, sol och vind i kombinationmed byggnaders läge, egenskaper och användningssätt. Energi-Index är till formengraddagssummor och direkt proportionella mot det beräknade normala respektive aktuellauppvärmningsbehovet för ett visst typhus. Värdena motsvarar direkt uppvärmning till önskadrumstemperatur +21ºC.
3.3 EnergiIndex Med metoden EnergiIndex används inte graddagar på samma sätt som med graddagsmetoden. EnergiIndex jämför visserligen också antalet graddagar för den aktuella perioden med motsvarande antal graddagar för ett normalår. Jämfört med den traditionella graddagsmetoden finns dock två avgörande skillnader. Dels baseras EnergiIndex på omfattande beräkningar av värmebalansen för en byggnad, medan graddagsmetoden relateras till utetemperaturen för en ort och tar endast ytterst schabloniserat hänsyn till intern värmegenerering och solinstrålning. Dels tar EnergiIndex, förutom till utetemperaturen, även hänsyn till inverkan av solinstrålning, annan intern värmegenerering, vindpåverkan och byggnadens värmetröghet. För att markera skillnaden mot den traditionella graddagsmetoden används för EnergiIndex sk ekvivalenta graddagar. Eftersom EnergiIndex efterliknar den verkliga värmebalansen för en byggnad behövs inga schabloniserade eldningsgränser såsom för den traditionella graddagsmetoden. De som tidigare använt den traditionella graddagsmetoden kan relativt enkelt ändra till EnergiIndex och istället för graddagar arbeta vidare med ekvivalenta graddagar. EnergiIndex är utvecklat av SMHI och använder en mjukvara, ENLOSS, för att göra de värmebalansberäkningar som ligger till grund för de ekvivalenta graddagarna. ENLOSS, även det utvecklat av SMHI, baseras på etablerade fysikaliska samband och har utvecklats sedan mitten av 1980-talet.[16] Normalåret för EnergiIndex baseras på perioden 1965-1995.
Jag har ju länkat till passivhus kriterierna tidigare. De finns på www.nollhus.se
Lite grekiskt skrivet, men uppfattar jag det rätt att det är 20 kwh / m2 ? Vilket då skulle betyda att en 6 personers familj i ett 130m2 hus får duscha kallt medan 2 pensionärer på 300m2 får lyxa till det ordentligt ?!