Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
F370 - Sänka fläkthastighet?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: F370 - Sänka fläkthastighet? (läst 15142 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pumpanoob
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
pumpanoob
«
skrivet:
03 juli 2014, 17:24:23 »
Citera
Har haft en NIBE F370 i ungefär ett år. Fläkthastigheten har sedan installation varit inställd på "Normal (65%)". Har bekanta med samma pump som ställt ner den till "Låg (30%)" för att få ner ljudvolymen. (Det finns inget val mellan 65% och 30%)
När jag sänker så hör man i hela huset hur fläkten varvar ner. Jag undrar över sidoeffekter av att stänga ner pumpen:
1) Kommer en säkning av fläkthastighet att sänka elkostnaden? Mindre luftgenomströmning borde ju innebära att den inte behöver värma upp lika mycket luft?
2) Bor i ett hus från tidigt 90-tal och undrar om säkning från 65% till 30% har någon relevant effekt på fukt. Har inga fuktproblem i bostadsrätten men vill ju inte ha det heller
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: F370 - Sänka fläkthastighet?
«
Svar #1 skrivet:
03 juli 2014, 22:35:13 »
Citera
I meny 5.1.5 kan hastigheterna ställas in i detalj (håll in bakåtknappen 7 sek för att nå meny 5).
Förhoppningsvis har ju nån ventilationstekniker justerat in fläkthastigheten så det blir enligt norm.
Vill du frångå normen är det på egen risk, men personligen tror jag man kan justera ner hastigheten lite.
Jag skulle dock undvika att hastigheten blir så pass låg att avlufttemp går ner under noll när kompressorn går, det du då vinner på minskad luftväxling förlorar du i princip på avfrostningarna.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Largion
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Largion
«
Svar #2 skrivet:
05 juli 2014, 21:28:44 »
Citera
Fläkt hastigheten ställer man in efter ett minimum flöde på 32 liter per sekund som en F370 ska ha för att fungera och inte riskera att frysa ner sig och sen utgår man ifrån vad rummen i fråga ska ha för flöden såsom badrum, kök, tvättstuga osv.
När de installerade värme pumpen så ska de ha ställt in fläkten på ett värde som utgår ifrån mini flöde och rums flöden och om du sänker så kan den gå in och avfrosta ofta eller om du har otur larma LP- larm när kompressorn startar och inte hinner göra sig av med kylan.
Har du haft en sotare som kollat vent kanalerna?
«
Senast ändrad: 05 juli 2014, 21:37:38 av Largion
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10204
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
08 juli 2014, 12:07:08 »
Citera
Nu på sommaren behövs fläkten extra mycket (om någon bor i huset) eftersom det i stort sett inte finns någon termisk skillnad mellan ute- och innetemp samt fuktinnehållet i luften är ganska stor. Låt den stå kvar på 65% under sommarhalvåret men på vintern när luften är kall och torr kan fläktnivån ofta sänkas på liknande modeller för att årstidsanpassa ventilationen och i viss mån minska elförbrukningen så länge avlufttempen ligger på plusgrader.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Johan Granqvist
Gäst
Johan Granqvist
«
Svar #4 skrivet:
06 januari 2017, 12:05:07 »
Citera
Hej.
Mitt problem med fläkthastigheten är att jag får väldigt kallt inne när temperaturen går under 10 minus.
Jag sänkte då hastigheten från 50% till 40% då den drog in för mycket kalluft genom intagsventilerna så att luften inte hann värmas upp pga för hög luftomsättning i huset.
Installatören satte fläkthastigheten på 50% vilket jag tyckte var lite högt då det är vad betydligt större hus har.
Mitt hus är ett enplanshus byggt 2013 på 100 kvm med 3 rum, kök, grovkök, toa/dusch, toa, och 2 klädkammare. med delvis vattenburen golvvärme och delvis radiatorer.
Undrar därför om jag gjorde rätt som sänkte hastigheten?
Mvh:Johan
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10204
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
06 januari 2017, 12:12:54 »
Citera
Det kan en ventilationsfirma, som mäter upp ventilationsflödena, svara bäst på. 100 kvm gånger normen 0,35 lit/s/m2 ger ett behov på minst 35 lit/sek i huset. F370 ska ha minst 31 lit/sek för att vara på säkra sidan. Om det blir för kallt i huset med normenlig ventilation har man låg värmekurva och/eller för klent värmedistributionssystem (radiatorer och golvvärme).
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
d98josu
Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
Expert på värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 473
Karma +0/-0
Kön:
Alla Nibeproblem går att lösa!
d98josu
«
Svar #6 skrivet:
06 januari 2017, 21:12:22 »
Citera
På vintern går elförbrukningen ner om man ÖKAR fläkthastigheten. För låg hastighet gör att förångaren isar igen och måste avfrostas 15-45 min. Då blir det snabbt den ca 3 gånger så dyra elpatronen som hoppar in.
Loggat
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.
Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.
Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 =
6490
kWh
2017 =
6509
kWh
2018 =
6338
kWh
2019 =
6547
kWh
Lasse-Hifi
Kan värmepumpar
Stad/land: Sollentuna
Antal inlägg: 165
Karma +0/-0
Kön:
Lasse-Hifi
«
Svar #7 skrivet:
07 januari 2017, 20:07:15 »
Citera
Jag har sänkt fläkthastigheten något vid mycket kall uteluft (under -10) och upplever behagligare klimat inne. Så länge man inte ändrar extremt mycket procentuellt sett tror jag inte att det gör så mycket för pumpens arbetssätt. Loggar min pump och ser ingen skillnad på avfrostningarna. Men jag är ingen expert, gå lite på känsla och upplevd inomhusmiljö vid kall väderlek.
Loggat
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Nibe F370 installerad 2011. Köldmedelhaveri 2016, 2024. Ny kompressor 2018. Loggas med Loggamera.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1151
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
ghupost
BiggerDigger
Josth
HBerggren
T Ramsmark
Zyberdude
TS Comfort AB
permard@hotmail.com
VictorHus13
Käpp
Eddie1234
Jisse
Rdx
lars
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info