0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att jämföra trycken på R407C och R410A och mena att det skulle vara skadligt med R410A blir fel eftersom de använder olika kompressorer. En kompressor optimerad för R410A har inga som helst problem med dom tryck den är avsedd för. Jämförelsen handlar ju om vilken energimängd köldmediet kan absorbera vid en viss tillförd effekt och där vet man att R410A är bättre än R407C. När något nytt kommer så är det ju alltid en viss eftersläpning med kringutrustning, vad jag vet så har det tagit tid att få fram prisvärda plattvärmeväxlare för dessa tryck. Dom första maskinerna som jag installerat har koaxialvärmeväxlare, nästa sändning kommer dom med plattvärmeväxlare. Med elektronisk expansionventil och inverterteknik får man väldigt fin kontroll över höga tryck, dvs tryck som kompressorn inte är avsedd för. Detta behövs både på 407C och 410A maskiner.Mvh Kaj
Citat från: Acqua inverter skrivet 06 mars 2006, 19:46:26Att jämföra trycken på R407C och R410A och mena att det skulle vara skadligt med R410A blir fel eftersom de använder olika kompressorer. En kompressor optimerad för R410A har inga som helst problem med dom tryck den är avsedd för. Jämförelsen handlar ju om vilken energimängd köldmediet kan absorbera vid en viss tillförd effekt och där vet man att R410A är bättre än R407C. När något nytt kommer så är det ju alltid en viss eftersläpning med kringutrustning, vad jag vet så har det tagit tid att få fram prisvärda plattvärmeväxlare för dessa tryck. Dom första maskinerna som jag installerat har koaxialvärmeväxlare, nästa sändning kommer dom med plattvärmeväxlare. Med elektronisk expansionventil och inverterteknik får man väldigt fin kontroll över höga tryck, dvs tryck som kompressorn inte är avsedd för. Detta behövs både på 407C och 410A maskiner.Mvh KajUtvecklingen kan väl kanske jämföras med dieselbilarnas, commonraildieslarna med högrtyckspumpar ger bättre verkningsgrad och högre uteffekt, men nog måste jag säga (trots att jag inte är bilmek) att jag har den bestämda uppfattningen att det är mer problem med pumpar och spridare nu än tidigare, speciellt pumparna.Många som jag känner har slutat med diesel p.g.a. av den dåliga livslängd och de höga servicekostnaderna på dessa motorerna, kan det bli samma problem med de nya R410-värmepumparna?Jag bara undrar...För att inte tala om CO2-värmepumparna.
Såg att Dragan skrev ett pris på Airwell 9000,det priset gäller inte enl. Nordic Värmesystem, här är priser från deras prislista:LVP6000 39,500:-LVP7500 44,500:-LVP9000 46,500:-LVP12000 51,900:-LVP14000 56,900:-Tyvärr "lite" högre om man säger såå....
Utvecklingen kan väl kanske jämföras med dieselbilarnas, commonraildieslarna med högrtyckspumpar ger bättre verkningsgrad och högre uteffekt, men nog måste jag säga (trots att jag inte är bilmek) att jag har den bestämda uppfattningen att det är mer problem med pumpar och spridare nu än tidigare, speciellt pumparna.Många som jag känner har slutat med diesel p.g.a. av den dåliga livslängd och de höga servicekostnaderna på dessa motorerna, kan det bli samma problem med de nya R410-värmepumparna?Jag bara undrar...För att inte tala om CO2-värmepumparna.