0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är helt novis på bergvärmepumpar, för att göra den saken klar! Flyttat in till en kåk som har en Thermia D10 från 2003. Första vintern vi bodde här märktes inget oljud med pumpenmen numera vid tillverkning av varmvatten så gör den ett jäkla oljud. Har bara sett felet uppkomma när symbolen för varmvattentillverkning pågår, men felet är inte säkert att det har med just det att göra.Det kommer stötvis i intervall av 1sek och pumpen skallrar. Låter som om något ska skaka sönder ungefär...Efter 20-30 sek så slutar den att låta och symbolerna är fortfarande detsamma.Låter som om den ska ge upp när som helst, det skallrar i rören. En gång löste motorskyddet i samband med oljudet.Några ideer?
Hittade ventilen nu uppe till vänster bakom displayen.Plockade av ställdonet och tryckte in pinnen flera gånger. Smorde med lite 5-56 (troligtvis helt fel sak att använda men hade inget annat)Hur snabbt skall den återfjädra? Min gick väldigt långsamt tillbaka och inte riktigt ända ut helt igen, kanske 80%. Resten kunde jag dra ut med handen.Är detta ett tecken på att den behöver bytas?Kan tillägga att felet med oljudet finns kvar efter ovanstående.
Ser nu att jag inte alls stängt av rad.framledning eftersom det inte finns någon kran på den, endast returen.Vad gör man då?
Okej tack för tipsen! Det finns en kran på kondensorn. Så här låter pumpenhttps://www.youtube.com/watch?v=yJJ8Gj0XUIA&feature=youtu.beLåter det som det är växelventilen som orsakar detta?