Pratade med en granne i lördags, han sa:
du behöver blåsa ren den med tryckluft...men städa inte i huset före..
Det kan jag tänka mig..
Men nu hör det till saken att jag hade service på den förra året, och han gjorde rent den inuti med nån spray. Dock ingen tryckluft.
Är det så klokt att blåsa rent?
Tänkte kolla lite på hur det ser ut under kåpan..har dock inte varit inne i den förut (trots att jag är tekniker)
Tyvärr kollade jag inte hur han lossade kåpan, ser inga skruvar, är det så att det sitter hakar i plastkåpan.
Tacksam för lite tips på hur jag lossar kåpan så jag inte sabbar den.
Tryckluft har jag, så kunde ju testa lite.
Ett annan felorsak testade jag.
Det är så, att i vårt område har vi ett fel på ena fasen i elnätet, och Fortum (Infratek) har varit här och felsökt i området för kunna finna felet, som tycks vara svårfunnet.
Felet yttrar sig i första hand i områdets vattenanläggning, en automatsäkring utlöser om spänningen sjunker, och den som bor närmast pumphuset får gå och trycka in säkringen igen, och så funkar det några dagar igen..
Fick jag tanken, att min Panasonic kanske ligger på den fasen, och blir det lägre spänning, så kanske tempsensorn ballar ur, och pumpen går in i Timerläge.
Andra grannar har liknade fel på andra elektroniska prylar, jag har dock bara märkt det på att min värmepump började strula.
Nu kopplade jag över den på en annan fas, och felet kom ändå, så jag kunde utesluta fasfelet.
Återstår damm, eller fel på sensorn..så..man kunde ju kolla om det är en massa damm..
(bör inte vara det..men men..filtren görs ren varje månad, och de är då inte mycket damm på)
Sensorn är väl inget jag kan byta själv misstänker jag. Vet ju inte ens var den sitter.
Så blir väl att ta hit nån som kan det.