0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en duschvärmeväxlare som är en platta som man står på när man duschar. Jag upplever att den fungerar mycket bra. Den värmer upp kallvattnet till duschen från kallt till rätt så varmt, så det går alltså mindre varmvatten i blandaren (så klart). Man kan också ansluta den till varmvattenberederaren istället för duschen.Jag upplever inte att den är speciellt jobbig att hålla ren. Lätt att ansluta och alla anslutningar är synliga. Ingen "fast installation".Jag tror att man får bäst effekt av just en duschvärmeväxlare. Övrigt spillvatten i huset har oftast mycket lägre temperatur flöde och volym (med undantag för badvatten då).På hemsidan har de beräkningar (lovar upp till 67% återvinning av värmen) och mer info: http://sparavarmvatten.se/
Hallå kamrat Jag säger inte att det är fel med en värmeåtervinnare, men har du eller din fru upplevt att varmvattnet någon gång tagit slut under dusch? (såvida du inte har badkar). Jag ser ingen anledning att lagerhålla varmare vatten än vad man gör av med, förut när jag hade varmare vatten så fick jag späda in kallvatten under duschning för att det inte skulle vara FÖR varmt. Varför skall jag göra detta när jag har tillräcklig volym i beredaren för att hålla rätt duschtemp redan i beredaren? Om volymer räcker till så finns ingen anledning... ...fast jag tror jag är ganska ensam om att tänka så