Har en 1-plansvilla på 150 kvm (byggd -91) som värms av en luftvärmeanläggning, CTC LVA 1 och FLVP Nibe 200p. Ända sedan vi köpte huset har anläggningen gått mig på nerverna. Först pajade cirkulationspumpen i Niben, sen ett kretskort i CTC:n, vilket ledde till att vi upptäckte att hela skiten var felkopplad så det var bara att göra om. Nu när den (ta i trä) för tillfället fungerar så började jag fundera på hur sund luft vi egentligen får in i huset. Tilluften tas nämligen via ett rör i marken under huset. Det röret har troligtvis aldrig rengjorts sen huset byggdes så i veckan var en sotare förbi och gjorde sitt bästa för att blåsa ur det. Han gick även ner i röret med en kamera och kikade. Positivt var att röret var torrt, det stod inget vatten där, negativt var att det var diverse mögelfläckar där. Genom åren har löv, insekter, osv åkt ner i röret och vuxit till sig.
Behöver hjälp av er experter här på forumet för att kunna ta ett beslut om framtiden! Mina olika tankegångar är:
1. Dra om röret för tilluften ut genom väggen så luften är fräsch (nackdelen är att jag då tappar förkylning/förvärmning av luften).
2. Byta system helt, dvs installera radiatorer, göra om ventilationsystemet och kanske borra bergvärme. Dvs dyrt!! Men ungefär hur dyrt om man lejer bort allt jobb?
3. Leva med det nuvarande systemet tillsvidare. Är trots allt hyfsat nöjd när det fungerar. Har en driftkostnad på under 20 000 kwh/år trots att jag bor i norra Sverige. Men hur sund är luften vi bor i?
Planen är att vi ska bo i det här huset hela vårt liv, så förr eller senare ställs man ju inför valet att göra något. Men den relativt låga driftskostnaden jag har nu (med fördelen av sval luft på sommaren) kontra den stora investeringen det innebär att göra om anläggningen ger mig huvudvärk.
Tacksam för hjälp!