Beroende på planlösning kan ovanvåningen i kombination med frånluft ge ett behov av högre framledning uppe än ner beroende på träbjälklag kontra gjuten platta.
Jag har det fenomenet i mitt nybygge, dock aldrig mer än ca 2-3 grader lägre temp uppe (gör inget, i dagsläget nyttjar vi endast sovrummet uppe = gott med svalka). Luft i VB behöver mao inte vara orsaken även om det låter som väldigt stor skillnad i komfort uppe och nere.
Att mitt hus är väldigt välisolerat spelar ingen roll, proportionerna mellan nedervåning och övervåning torde förbli de samma. Dessutom har övervåningen väldigt hög takhöjd precis som TS, dvs mycket luftvolym dessutom som skall värmas. Det kan vara en del av anledningen att det blir så påtagligt i mitt fall, sannolikt även för TS. Personligen, som inte kör med rumstermostater, hoppas jag det löser sig när/om jag kopplar på ett garage till VP dessutom (VP går längre, har prövat sänka GM men det blev marginell skillnad och avsevärt fler starter pga liten volym VB och en för stor VP). Om inte skulle jag kunna tänka mig att stoppa in en shunt till nedervåningen o knöla in en volymtank till övervåningen. Att enbart höja framledningen mha kurvförskjutning och kraftigt strypa nedervåningen ger nog alldeles för många starter (har inte testat dock).
Om det finns plats skulle TS kunna överväga:
-Arbetstank
-Shunt (som TS själv är inne på) och anpassa framledning från VP efter ovanvåningens behov.
Då TS har termostater kan man ju pröva höja framledningen från VP och hoppas på att det inte ger komfortstörning nere om det blir för trögt i betongen eller att volymen i VB uppe är lite för liten för det alternativet.
Så utöver att TS är missnöjd med VP så finns det ett par olika lösningar att pröva/stoppa in för att komma åt det värsta problemet med komfortstörningen på ovanvåningen. Rådet till TS är att snarare se över instrypningen av slingorna hellre än att sänka termostetrna nere.
Så för att svamla vidare:
-Se över instrypningen, skulle bli förvånad om den vore optimal/"korrekt". En svår balansgång med två plan om där är 2 st GVF, men fixat på 1-2 veckor av noggrannhet och tålamod.
-Verifiera att det inte är luft i VB uppe.
-Kan tycka att frånvaron av kondensisolering redan idag är en "fara". Kostnad är omöjlig att säga.
Kondesisoleringen som sådan är billig, men att återställa ytskikt efter nödvändiga ingrepp kan ju variera väldigt... Säker på att det verkligen inte finns isolering?
-Avluft genom yttervägg och oro för kondens på vägg: dra ut röret en bit/sätt ett droppbleck/led kondensvatten eller annan lösning som låter vattnet nå marken utan att vägen via väggen. Finns npg många sätt beroende på estetik-krav.
Ber på förhand om ursäkt om jag gissat dåligt enligt rutin eller helt missat ngn detalj...