Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!  (läst 31576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2006, 09:53:04 »
Har en HE12-SPK sedan mitt september och utedelen är placerad på husets kortsida. Eftersom jag har källare så insåg jag ganska snabbt att vattnet från utedelen måste bort från väggen. Eftersom jag hyllar principen "enkelt är bäst" så skaffade jag en plastratt modell mindre som monterades under utedelen där vattnet droppar ut. På plasttratten satte jag ett plaströr diam 12 mm och röret grävde jag ner i marken så att det ändar ca 2 meter ut från grunden och 60 cm ner. Det här har fungerat utmärkt fram till att vi fick minusgrader. Nu har tyvärr vattnet frusit i röret men jag tar det inte så allvarligt för här i Skåne har vi inte minusgrader så många dagar under den sk. vintern och när det töar så kommer den ursprungliga funktionen tillbaka.  Det vattet som rinner ut nu rinner i röret och hamnar på så sätt ca 75 cm från husväggen. Skulle jag senare se detta som ett problem så får jag väl lägga i en värmekabel i röret så att vattnet alltid kan rinna ner i marken. Isklumpen har som mest varit ca 10 cm tjock med en yta på ca 100 x 60 cm. Inte så farligt.
Nu är den nästan borta och nu dröjer det väl bara en månad så får man plocka fram gräsklipparen. Så har vi det här i Skåne   *vinkar*  *vinkar*  *vinkar*
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2006, 10:03:30 »
Tack för ditt svar Rickard.
Jag tog bort min fråga för att flytta den innan jag såg ditt svar,
en par följdfrågor kommer här.

Det surrande ljudet från utedelen vid avfroskningen är det
kanske från gasen eller någon ventil som går åt det "andra"
hållet ?

Det verkar som det är ett ganska frekvent problem med
pumpar som avfrostar dåligt. Det är väl ganska lika funktion
i alla fabrikat och storlekar, att dom kör ut värmen från innerdelen
ut till batteriet. Men de är väl olika algoritmer i styrkorten kanske ?
Temp för avfrostning start, hur länge, hur ofta etc.

Och sedan verkar det som det finns olika lösningar för avrinningen
också ?

Ytterligare en fråga, när man kör pumpen som A/C bildas det ju kondens
i innedelen som rinner ut genom en slang. Har ej provat, kallt ändÃ¥ än sÃ¥ länge. 
Här sker väl det kontinuerligt så att någon liknande "avfrostningsfas"
behövs väl ej ?

Tacksam för kommentarer.
 b00k
MatteSund
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2006, 11:05:13 »
Det surrande ljudet är förmodligen kompressorn, det enda som går när den avfrostar.

Avfostningen styrs på olika sätt av olika tillverkare, vissa går bara på utetempen och med vissa intervaller, medans andra mäter utetemp och jämför det med förångningstemperaturen och triggar på så sätt avfrostningen vid rätt tillfällen och under lagom tid.
Vissa använder sig av en kombination av dessa båda sätt.

Sedan finns säkert andra lösningar med.

Avrinningen har olika lösningar, Nordenanpassade värmepumpar brukar ha antingen värmekabel eller större avrinningsöppningar i bottentråget.

Avfrostning av inne/utedel behövs bara när temperaturen närmar sig 0ºC på den luft som skall kylas av.
Är det varmare än så så kondensera det fortlöpande, men inga avfrostningar krävs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #18 skrivet: 20 mars 2006, 00:22:49 »
Har en E9 DKE-pump och jag har inget istäcke pga jag har en 45 liters plastback under pumpen som samlar upp vattnet och som jag får hålla på att tömma vilket jag upplever som lite jobbigt. Men jag vill inte ha en massa is eller vatten intill husgrunden för jag har aldrig haft några fuktproblem med mitt källarhus, och vill inte ha det i framtiden heller. Men till våren avser jag att montera upp ett isolerat uppsamlingstråg under pumpens avrinningstråg inkl från den installera en värmekabel (10 watt/metern ) inuti en isolerad slang som jag drar till närmaste stuprör (ca 4 meter) för automatisk evakuering av avisningsvattnet, det tycker jag att det kan vara värt. Jag kommer också att installera en brytare till värmekabeln.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2006, 07:36:06 »
Jag tror att problemet är underskattat och vi kommer att få se mycket problem med fuktskador i husgrunder med källare framöver.
 ;)
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #20 skrivet: 21 mars 2006, 15:42:20 »
Fukt utifrÃ¥n är inget att oroa sig för! att marken är vÃ¥t under vinterhalvÃ¥ret är fullständigt normalt, skador pÃ¥ husgrunder av fukt blir inte värre av en luftvärmepump!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #21 skrivet: 21 mars 2006, 17:00:40 »
det skulle vara rätt så intressant att höra vad någon som eldar med ved tycker om att det är så jobbigt att tömma en vattenhink

Utloggad AndersHjalmarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #22 skrivet: 30 juli 2006, 23:30:17 »
Skriver i en rätt gammal tråd men det är excakt detta ja ska ge mig på
har en luft-luft pump på en av kortsidorna på huset som sitter rätt lågt, eller väldigt lågt ja får inte ens under en 10 l hink för att samla upp vattnet som den avger.

Och ännu värre är att den sitter på den sidan av huset som leder till carporten så ja vill kunna köra bilen på vägen utanför även på vintern.. Men detta gick inte så bra nu i vintras för det var ett stort istäcke på hela vägen så det blev lite bambi på hal is och nära att köra på mitt egna hus med bilen så detta måste åtgärdas.

Hoppas nÃ¥gon har löst problemet med avrinningen nu kanske, vill helst inte ha nÃ¥gon värmekabel försöker nämligen göra allt för att dra ner elkostnad inte tvärtom.  :)

Det kanske hade räckt att gräva runt 1-2 m djupt med lutning bort från huset och 2-3 m ut från huset och lägga rör ??
Gulfärgat Eternit - årgång 1936

Utloggad StinaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-E9/EKEB
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #23 skrivet: 15 oktober 2006, 23:31:15 »
Hej!
Har installerat en Panasonic luftvärmepump för ca 1 månad sedan. Upptäckte precis som ni andra hur mycket kondensvatten det bildas under utedelen.
Tröttnade redan efter några dagar på att springa och tömma baljan som stod under och jag fasade för att få fuktskador i grunden.
Jag har konstruerat en spillränna i rostfritt med en avtappningspip. Det är bara att hänga rännan direkt på konsollerna. Inga skruvar, ingen montering krävs. Har satt fast en vanlig trädgårdsslang på pipen så nu rinner vattnet flera meter bort.
Det lär väl bli problem när det blir -15 grader men då kanske vattenmängden avtar...?
Om någon av er är intresserade kan jag förmedla kontakten till företaget i Falun som tillverkat den fantastiska uppfinningen åt mej.
« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 20:14:10 av StinaC »
Stina

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #24 skrivet: 16 oktober 2006, 10:15:22 »

Finns tyvärr kommer spillrännan bara funka vid plusgrader, enligt min mening.
Kanske en domedagsprofetia, men så här resonerar jag:
En vanlig trädgårdsslang kommer att pluggas igen av is, och sedan fylls lådan
med vatten som kommer att frysa då det är kallt. Ett "isberg" kommer sedan
att bildas ända upp ända upp mot botten på utedelen. Klarar lådan av att
bära vikten av allt vatten?
Lösningen kan vara att lägga en värmekabel i botten på lådan, samt en in-
stoppad inuti slangen?
Alternativt ta bort lådan vid minusgrader och låta det bli ett isberg från
marken och upp. Spettas bort en gång i månaden...

Mvh

Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #25 skrivet: 16 oktober 2006, 12:25:52 »
Du har ju bara gjort ytterligare ett bottentråg, samma typ av bottentråg som redan finns i värmepumparna och som modifieras eller värms upp för att det inte skall bildas is i för stor omfattning...

Som avledning av vattnet från grunden fungerar den ju säkert bra så länge det är plusgrader ute, men sedan lär det bli problem.

Har inte de flesta värmepumparna en slanganslutning i det befintliga tråget som man kan använda?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #26 skrivet: 16 oktober 2006, 13:34:29 »
Rickard, -grabbarna som installerade vår Toshiba har avråtts från att montera den "pip/slanganslutning" som medföljer monteringssatsen, av den anledningen att det fryser ihop just där. Låt hålet vara öppet...

Själv har jag provat med en bit stuprör/plus vinkelrör som uppsamlare, monterat ca 1 dm under bottentrågets hål, (ingen värmekabel) men nog frös till och med det ihop...!!!

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad StinaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-E9/EKEB
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #27 skrivet: 16 oktober 2006, 18:32:57 »
Det var värst vad negativa ni var till min lilla uppfinning. Nog fattar jag väl att jag inte kan ha den sitta där när det blir vinter och 15 minusgrader.....
Jag bor ju lyckligtvis inte vid Riksgränsen och jag är väldigt nöjd om jag slipper springa och tömma baljor 7-8 månader om året.
Den kommer garanterat att fungera alldeles utmärkt större delen av Ã¥ret! Om jag har fel i frÃ¥gan sÃ¥ lovar jag att erkänna detta i forumet omgÃ¥ende  ;)
Stina

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #28 skrivet: 16 oktober 2006, 18:48:45 »
Varför bära bort vattnet har alldrig hört tallas om hus som fåttfuktskador av utedelen på en luft pump vet folk somm har haft luft pump i 20 år bredvid källarväggen utan fuktskador i källaren fixa dräneringen istället!





Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #29 skrivet: 16 oktober 2006, 20:07:37 »
HÃ¥ller med dig overlander varför bära bort vattnet som blir frÃ¥n utedelen  Sc:,h  hur samlar ni upp vattnet fÃ¥r regnet? och hur gör ni när snön smälter? MvH Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!