Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!  (läst 31435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« skrivet: 14 december 2005, 08:06:51 »
När jag nu tittar på luft-luft värmepumpar så får jag olika svar från säljarna ang kondensvatten.Hur är det med den biten? En säljare sa att runt 0 graders ute temp så kan mängden kondensvatten från utedelen ligga på en 10 liter. Om det stämmer så bör man ju finna en bra lösning att leda bort detta från huset.

Om det är minus grader, hur blir det då? Blir det en stor iskocka nere på marken???

Jag tycker att det mörkas en hel del från säljarna ang mängden kondensvatten från pumpen. Eller har ni någon bra lösning hur man kan leda bort det från huset? Eller blir det inte så mycket kondensvatten som dom säger?
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad DGD4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värme!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #1 skrivet: 14 december 2005, 08:21:57 »
Hej
Vid minus grader får jag ett rejält isberg vid pumpen. Nu leder jag bort kondensvattnet från grunden med en bit hängränna men ska till våren lägga grus och dränera bort vattnet så får man väl se om det hjälper.
Thomas
Panasonic CS/CU-VG 100 KE+ Norrahammar gjutjärnskamin som värmer 120kvm delvis tilläggisolerat hus byggt -39.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #2 skrivet: 14 december 2005, 08:28:45 »
Fick dessa bilder av en kompis som löst det på sitt eget sätt.

Kanske funkar bättre i norr, där det håller sig fruset hela vintern, men kan säkert användas lite här och var...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #3 skrivet: 14 december 2005, 12:48:16 »
Jag har en 10 liters hink med en sten i som tömms varje morgon..

Då det är runt nollan är det inget problem att tömma den... Är det kallare så fryser ju skiten men det är betydligt mindre vatten då..
Panasonic E24CKE

Utloggad baker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2006, 15:15:08 »
Jag har en 10 liters hink med en sten i som tömms varje morgon..

Då det är runt nollan är det inget problem att tömma den... Är det kallare så fryser ju skiten men det är betydligt mindre vatten då..


Hej!

En potentiellt dum fråga, men jag ställer den ändå, varför en sten i hinken?

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2006, 15:19:02 »
Hinken är kanske vindkänslig ;D
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2006, 15:22:44 »
Ca 10 l sa installatören till oss att det rinner av varje dag.
Tur att man har en bra dränerad grund.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad k.a.n

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Länghem
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 15:40:19 »
Har en HE-12 DKE, är det normalt med 20 liter kondens vatten per dygn. Företaget som sålde den har varit här och uppgraderat mitt kretskort samt att de ställde in den på 23 grader, satt i gång syre och jon. Har varit mestadels runt noll-två minus de sista dgr. Den frostar av c:a en ggr/h. Jag tycker det är lite mycket, men det kanske skall vara så nu när den är riktigt inställd.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2006, 11:56:23 »
Har en HE-12 DKE, är det normalt med 20 liter kondens vatten per dygn. Företaget som sålde den har varit här och uppgraderat mitt kretskort samt att de ställde in den på 23 grader, satt i gång syre och jon. Har varit mestadels runt noll-två minus de sista dgr. Den frostar av c:a en ggr/h. Jag tycker det är lite mycket, men det kanske skall vara så nu när den är riktigt inställd.

Hur mycket kondens som bildas beror på kyleffekten i utedelen vid vp-drift, ju större maskin och ju mer och ju hårdare den går ju mer kondens bildas!

kyleffekten delas upp i sensibel och latent kyleffekt och den sensibla är den du kan mäta med en termometer, skillnaden före och efter förångaren.
Den latenta är den effekten som ombildar vattenånga till kondens och kan mätas genom att räkna hur mycket vatten som bildas inom en tidsrymd, båda dessa tillsammans kallas total kyleffekt.

Vid temperaturer över noll grader ute så är det mycket fukt i luften som regel, åtminstånde då utetemperaturen tidigare varit varmare och faller nedåt, den latenta kyleffekten ökar och den sensibla minskar men den totala är dock den samma, det spelar ingen roll om det är latent eller sensibel effekt för hur mycket värme som pumpen upptar eller kan avge.

Om din HE12 ger vatten eller temperatursänkning på uteluften spelar ingen roll utan mängden vatten beror på att maskinen är stor!

Däremot om du kör maskinen i AC-läge på sommaren så är latent kyleffekt en stor förlust upp till 30% försvinner då i form av vatten istället för att kyla rummet därför kommer du att märka i slutet på juli och i augusti att kyleffekten försämras pga att luften i rummet är fuktigare.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2006, 10:19:56 »
Bildandet av kondensvatten är en av luft/luft-värmepumparnas största olägenheter som jag ser det. Om vi antar att det bildas ca 10 liter vatten per dygn (ca 0,4 liter/tim) blir det åtminstone 2000 liter (2 kubikmeter) på en driftsäsong.  :o

Om vi gör det starkt förenklade antagandet att driften sker mestadels under minusgrader, skapar vi alltså en iskub med sidan 1.25 meter...

Jag har nu kört min pump i stort sett konstant under minusgrader sen nån gång i december, och problemet börjar göra sig starkt påmint. Jag samlar fn upp kondensvattnet i en "murarbalja" i ABS plast på en så där 70-100 liter. Den behöver tömmas nån gång i veckan. Vikten gör att man släpar ut den i snön, vänder den upp och ner och sparkar till i botten... Jag har nu en prydlig hög av stora iskuber på tomten, varje ca 60x30x40 cm. Jag har en känsla av att jag kommer att ha is till whiskyn en bit fram över midsommar  :)

Slutsatsen blir att det är fåfängt att försöka samla upp kondensvattnet och förflytta det bort från huset. Man måste fixa en fungerande dränering under utedelen, som inte fryser igen på vintern. Plats för idéer och uppfinningar...

//beni
Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2006, 20:37:38 »
Jo, visst är det en olägenhet, glömmer man bort att tömma hinken några kalla dagar så har man snart en fin skridskobana vid huset.

Men det är väl bara att ta för vana att tömma hinken varje gång man slänger sopor/matar komposten/låser garaget/tar in tidningen, etc.

Men det är bättre än att hämta ett par korgar ved under presseningen varje dag.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2006, 19:28:01 »
Plats för idéer och uppfinningar...
Man kanske kan starta försäljning av destillerat vatten.  :)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2006, 21:12:26 »
Man kan ju avleda kondensvattnet med ett väl isolerat rör genom väggen och in till avlopp.
Man måste givetvis då också montera samma värmekabel (i W/lm) som finns i tråget på
utomhusdelen. Fördelen är ju öppenbar om man har utomhusdelen på ytterväggen av tvättstugan ex.
Annars är det ju an nackdel att COP-värdet försämras något, men det är i alla fall marginelt.

Om kunden har bekymmer efter en montering vill jag påstå att montör och säljare inte varit tillräcklig informativ.

Har man därimot fått tillräcklig förklarat hur kondenseringen fungerar och resultatet av den, så borde
det inte leda till överraskningar eller någon besvikelse.

15000kW utan skridskobana - hälften med.......ett lyckligt slut ;)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2006, 22:52:10 »
Jag trodde faktiskt inte att det skulle funka så bra, när jag gjorde det...

men när min E9DKE monterades i somras så satt jag en golvbrunn precis under utloppshålet och grävde ner ett 4" rör som jag anslöt till dagvattenledningen från ett stuprör. Cirka en halvmeter djupt intill husgrunden och sedan ligger dagvattenledningen på cirka 1 meters djup. Jag trodde allt skulle frysa när det blev ordentligt kallt, men icke. Även vid -15 (Stockholm) hålls ett 10cm hål avtinat och öppet över golvbrunnen. Kondensvattnet får några plusgrader genom värmekabeln i pumpens bottenplatta. Och det räcker för att hålla hålet is och snöfritt.

Men det är inte säkert att det funkar längre norrut.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensvatten-ett problem som mörkas?!
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2006, 23:43:14 »
Hej.
En fråga från en nybörjare.
Det här med avfrostning............
Vad händer egentligen när avfrostningen körs ?
I min utdel blir det liksom ett "surrande" ljud som ej hörs annars.
Fujitsu är märket, men avfrostningen sker väl ganska lika oavsett fabrikat
antar jag.
Vattnet som kommer ut är ju ganska varmt. Kommer det från batteriet ?

 Sc:,h
Upplys mig !
MatteSund 

Vid avfrostning körs din värmepump som ett kylaggregat en tid (ingen fläkt är igång under tiden, i innedelen), värme transporteras då ut, från innedelen, till utedelen, och avfostar på så sätt din utedel.
Det kostar lite, men är ett nödvändigt ont för att din värmepump skall fungera i alla väder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!