Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Mitsubishi Electric (Ecodan)
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning? (läst 2448 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nukie
Kan värmepumpar
Stad/land: Kungsbacka
Antal inlägg: 139
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
Nukie
«
skrivet:
15 maj 2014, 13:08:03 »
Citera
Hej
Försöker skapa mig en bild av EHPT-20X-YM9A.
Funderar på en MITSUBISHI W50 PACKAGE + ECODAN
Har jag rätt om jag tolkar det som att flödet upphör helt i värmesystemet vid vv-laddning? Känns inte som om det fungerar så med andra system. Om det är så känns det som om man borde sätta dit en "volymtank" med en extra cirkulationspump som garanterar cirkulation i värmesystemet.
http://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-w50-package-ecodan
Loggat
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3 små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.
oxford
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 85
Karma +0/-0
Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
oxford
SV: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
«
Svar #1 skrivet:
15 maj 2014, 15:58:45 »
Citera
Det är nog rätt standard för värmepumpar. Antingen värmer du varmvatten eller radiatorer.
Sen finns det möjlighet att installera extra elpatron på Mitsubishin, har jag hört, om man får panik vid tanken på att köra antingen eller...
/Oxford
Loggat
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.
Nukie
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #2 skrivet:
16 maj 2014, 11:48:18 »
Citera
Tja, de flesta har två cirkulationspumpar så att vattnet i radiatorkretsen cirkulerar även om värmepumpen för tillfället värmer varmvatten. Tittar man på bland annat Bosch/IVT exempelvis CC160/CM200 så cirkulerar vattnet hela tiden. På Mitsubishin skulle jag behöva en extern cirk.pump. och en extra tank för att i mitt tycke få en acceptabel lösning. Det finns ett sådant systemförslag i manualen. Detta förändrar prisbilden från "väldigt prisvärd" till "ungefär som alla andra".
EDIT:Tagit bort direktcitering /lmf
«
Senast ändrad: 05 oktober 2014, 19:13:53 av Lmf
»
Loggat
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3 små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
16 maj 2014, 11:54:49 »
Citera
Vad är problemet med att vattnet inte cirkulerar under VV-tillverkningen? Det tillförs ju ingen värme till värmesystemet under tiden, så radiatorerna kommer ju att svalna lite oavsett...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Nukie
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #4 skrivet:
16 maj 2014, 13:44:22 »
Citera
Möjligen är det som "purjo__" skriver att det kanske inte spelar någon större roll. Sen kan man ju fundera på varför flertalet tillverkare väljer det dyrare alternativet om det nu är meningslöst.
Har fått för mig att jag borde få, åtminstone i viss utsträckning, jämnare temperatur i systemet om det cirkulerar även vid vv-tillverkning. Möjligen är den i systemet (eller andra energilagrande strukturer längs systemets väg) lagrade energin försumbar ur komfortsynpunkt. Eller så är det så att en större volym med ständigt cirkulerande vatten vore att föredraga. Förvisso är det ju bara att koppla in en tank och en pump om man nu skulle vilja.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
16 maj 2014, 15:44:35 »
Citera
IVT'n har ingen tank, utan bara en by-pass så att vattnet kan cirkulera. Jag tror inte det påverkar avsvalningshastigheten nämnvärt, utan största fördelen är att den uppmätta framledningstemperaturen hela tiden är korrekt. Stoppar man cirkulationen så kan man inte lita på värdet förr än man har låtit vattnet cirkulera igen nån minut.
Sen är ju huset ganska trögt, så en kvart-halvtimme utan energitillförsel i radiatorvattnet märks inte.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Mitsubishi Electric (Ecodan)
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 984
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info