Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig AC i bil  (läst 15720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dålig AC i bil
« skrivet: 14 maj 2014, 21:17:08 »
Jag har en 13 år gammal Golf IV som gått 14000 mil. Kyleffekten på ACn har sjunkit långsamt år från år. Den ger fortfarande kyla men dåligt. Finns det något ställe i systemet där det "naturligt" pyser ut kylmedium så bara en efterfyllning är naturlig eller är det alltid en pyspunka som måste åtgärdas?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Dålig AC i bil
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2014, 21:54:40 »
Tippar på att du bara behöver trycka i lite soppa så blir det bra.

Inget system är 100% tätt.

Du beskriver att den under flera år har minskat i effekt så det torde bero på minskad soppa mängd.

Normalt om man får uppenbar (punka) så lägger den av direkt.

Testa fyll på lite finns (billiga) sätt det hade jag gjort själv.
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Dålig AC i bil
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2014, 21:59:07 »
läs denna http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html

citat från länk ovan
"Alla kylmaskiner förlorar gas från köldmediekretsen, över tiden. Stationära anläggningar, helt inkapslade i metall, håller kvar sin gas betydligt längre än mobila anläggningar. En AC monterad i en bil arbetar under betydligt svårare förhållanden. Den remdrivna kompressorn sitter monterad på en skakande och vibrerande motor. Resten av systemet sitter monterad i karossen. Därigenom har en rad svaga punkter skapats. Det handlar om axeltätningar för kompressor, o-ring tätningar och gummislangar. Kondensorn får dessutom (pga dess utsatta placering) ofta korrosionsskador. Både snabba och långsamma läckagen är alltså vanliga.

Även om det finns undantag, är det mest vanliga att bilars AC tappat merparten av sitt köldmedium redan efter 3-4år eller snabbare."

I ditt fall om du har fått försämrad verkan över tid så är det troligast bara normalt svinn från systemet.
alternativet är att toppa upp befintligt system eller göra en AC service där man suger ut och fyller med ex kväve för att undersöka om du har något läckage i systemet eller inte, efter det vakuumsugning av systemet och påfyllning av vad det nu skall vara för gas.

På blocket hittar du system för att toppa nivån, eller så åker du till en kunnig AC verkstad.

*såg att det kom ett svar under tiden jag skrev  tummenupp

/A

Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Dålig AC i bil
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2014, 20:22:20 »
Märkte förra sommaren att ac inte kylde som den gjort åren innan i V70in(2004), men nyligen så tog sonen in den till yrkesskolan och servade ac systemet och då fattades det 0,5kg i systemet. Nu kyler det som bara den om man vill det, blir skönt när den riktiga värmen kommer hit :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Dålig AC i bil
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2014, 14:49:07 »
Stället det kan pysläcka är via kompressoraxeln om inte kompressorn körs då och då - speciellt om kompressorn börja ha många mil bakom sig. Många gör misstaget att slå av AC-knappen i bilen höst och vinter 'eftersom den ändå inte behövs' och kompressorn står still i ett antal månade och det är då den börja läcka i slutet av vintern

mao. AC-knappen skall alltid vara intryckt året om då bilar med klimatanläggning sköter om motionen automatiskt med kort körning av kompressorn efter varje motorstart och det inte är -10 grader C och kallare ute (då vänta systemet med detta tills det blir lite varmare igen)

---

I övrigt så  diffunderar köldmediet sakta  genom slangar och kopplingar (om man räknar så finns det över 20 övergångar, skarvar och anslutningar på en vanlig enkel bil med AC)  och fungerar AC efter 10 år (vilket händer) så är man på den tursamma sidan eller kör Toyota eller annan japs.

(det är väldigt olika på olika bilforum om frågor med död AC dyker upp eller inte, bra ställen med mycket problem om dessa och mycket att läsa  är Volvo, BMW, SAAB, Citroen och Wolksvagen medans går man till forum med japsbilar så förekommer det knappt  eftersom det inte är ett problem och är det det så finns det ofta en orsak som krock etc. och det går försäkringsvägen... ;-)   

EU hade för några år sedan önskad krav att läcktakten inte får vara högre än 35 gram/år för en bil-AC vilket genast gjorde att hela Europas bilindustri sprang och grät att det går inte att få till så låga utsläpp och lobbade så att detta inte gick igenom och att det läcker 45-65 gram/år anses som närmast normalt...

en Audi A3 som jag hjälpte att fixa hade ca 60% av laddningen kvar efter 5 år (vägdes upp) och dess problem var de berömda strulkompressorerna utan magnetkoppling som tursamt nog i det här fallet inte hade skurit utan bara nött upp splines på remskivan så att den snurrade fritt, men det större problemet var att systemet var fuktig och det gick inte att få någon stabil vakum vid 2 mBar utan stanna vid 5 mBar även efter en timmes körning med vakumpumpen (kollade detta innan rivning av komressor och  torkfiltebyte för att se dess allmänna fuktnivå invändigt)  - efter när jag öppnade den trasiga kompressorn så såg man linjen efter oljenivån i kompressorn och det är fasen mig frätskador på aluminiumytan...

Slutsatsen av detta att torkfiltret borde nog bytas lite oftare än det faktiskt görs i bil-AC då slangarna migrerar in fukt i systemet i ganska stor takt.

 
Toyotan som jag har är på nionde året med orörd AC och med fingermetoden och känna temperatur på ledningarna så verkar det inte vara någon brist på köldmedie än så länge och kyler på som det burkar göra - så visst går det göra system som är tätare än sagda 35 gram/år i läckage då om det skulle läcka med den takten så skulle jag ha typ 155 gram kvar efter 9 år (470 gram orginalfyllnad) och då brukar det inte fungera så bra längre...   

Däremot förra jobbets Ford Focus - med alla dessa rör, slangar och skarvar överallt för AC:n (det var en orificer-system) och en kompressor som låter som att den skär när som helst, så blir man inte speciellt förvånad om systemet är tomt efter 5 år, och dessutom hade den 1 kilo med köldmedie i sig, så det hänger väldigt mycket på vald lösning och hur bra implementerat och byggt det är om man har en fordon behöver påfyllning inom 3-5 år eller håller nära bilens livstid...

« Senast ändrad: 18 maj 2014, 15:01:19 av xxargs »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig AC i bil
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2014, 20:38:32 »
Toyotan som jag har är på nionde året med orörd AC och med fingermetoden och känna temperatur på ledningarna så verkar det inte vara någon brist på köldmedie än så länge och kyler på som det burkar göra - så visst går det göra system som är tätare än sagda 35 gram/år i läckage då om det skulle läcka med den takten så skulle jag ha typ 155 gram kvar efter 9 år (470 gram orginalfyllnad) och då brukar det inte fungera så bra längre...   

Har samma erfarenhet, jag har en Avensis-99 och den kyler fortfarande som den ska, ingen har rört AC-grejerna sen bilen byggdes.

Sen har den alltid varit avstängd på vinterhalvåret och det verkar inte heller ha påverkat funktionen? ???
« Senast ändrad: 18 maj 2014, 20:40:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig AC i bil
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2014, 21:38:29 »
Den kanske motionkörs ändå, även fast den är avstängd.
Jag har en VAG-bil som är från 2001 och är andra ägaren på den, förra ägaren känner jag och den har ingen rört ACn(klimatanläggningen) på och den fungerar fint. Testade den ordentligt idag med 25°C ute, det är en Seat Alhambra så det är mycket glasytor och solinstrålning.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig AC i bil
« Svar #7 skrivet: 19 maj 2014, 08:59:46 »
Systemen tillverkas ju för att läcka?

Mistänker att det ser lika ut på många bilar, men ta som exempel kondensorn i en Volvo 740 eller tidig 940.
Aluminiumrör och aluminiumflänsar. Gavlar av plåt som rören går igenom på båda sidor.
Lödda böjar på ena sidan och bockade på den andra.
Anslutningsrör av koppar, med mässingsnipplar... De kunde inte ha blandat lite fler metaller?  ::) Fast å andra sidan har vi allt lod också, och säkert rester av frätande flussmedel.
Det är 100% risk att den kondensorn börjar läcka efter några vintrar med vägsalt.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Dålig AC i bil
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2014, 13:35:04 »
Tipsar väl om denna tråd då med GDS-kit för AC.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55303.0
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig AC i bil
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2014, 18:28:03 »
Tack för tips och funderingar. Såg på Youtube att man i USA glatt själv fyllde på sitt system. Sedan gäller det att hitta påfyllningsstället. "Omöjligt" att följa slangar och rör bakom diverse plåtar. Det finns något som ser ut som en påfyllnadsnippel på ett rör, som sitter på en liten burk, som är förbunden med kompressorn via en kraftig slang. Jag har inte kunnat lista ut om det är på sug- eller trycksidan. Någon som vet? Bifogar bild.
« Senast ändrad: 21 maj 2014, 18:30:33 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Dålig AC i bil
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2014, 19:05:07 »
Normalt sett så är det grövre röret som har lågtryck.

/Anders
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Dålig AC i bil
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2014, 02:49:18 »
på på de flesta R134a-system så har man två olika anslutningar - den lite mindre är sugsidan, den större är högtrycksidan och har man hittat båda så syns det lätt vilken som är minst. (det finns också mm diameter men har inte siffrorna i huvudet)

dock vissa bilmärken/modeller har egna specialanslutningar bara för att förvirra det ännu lite till.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig AC i bil
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2014, 16:06:28 »
OK. Jag får väl göra ett försök att följa rör- och slangdragning med ficklampa och "tandläkarspegel".
Jag mätte kyleffekten idag när det var 28 grader i luften. Med fläkten på max kom det ut 12-gradig luft ur ventilationsgallret så det är en del gas kvar i systemet även om "det var bättre förr".
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Dålig AC i bil
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2014, 19:22:21 »
om man mäter på svulsten på snabbkopplingens rör så är den ca 13 mm i diam.  för lågtrycksidan och 16 mm för högtrycksidan, din tidigare bild så är det troligen lågtrycksidans anslutning man tittar på då högtrycksidans anslutning är ganska mycket mer fetare...


Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig AC i bil
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2014, 21:53:47 »
Lågtryckssidan är den kalla sidan så kyler ac lite är det lättare att hitta nipplen  på det  viset
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!