Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig AC i bil  (läst 16266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig AC i bil
« Svar #15 skrivet: 23 maj 2014, 22:09:20 »
Lågtryckssidan är den kalla sidan så kyler ac lite är det lättare att hitta nipplen  på det  viset
Tänkte inte på det :).
Tack för tipset.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig AC i bil
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2014, 00:50:58 »
Den du hittat ska var lågtrycksidan.
Se bilder. (från http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3226344-For-the-FAQ-MKIV-Air-Conditioning)
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig AC i bil
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2014, 22:59:23 »
OK. Jag får väl göra ett försök att följa rör- och slangdragning med ficklampa och "tandläkarspegel".
Jag mätte kyleffekten idag när det var 28 grader i luften. Med fläkten på max kom det ut 12-gradig luft ur ventilationsgallret så det är en del gas kvar i systemet även om "det var bättre förr".

En fundering, stod bilen still när du utförde mätningen? Anledningen att jag frågar är att det kan kanske vara så att någon fläkt inte fungerar som den skall, det sitter 2 st fram vid kylaren/kondensorn, den ena är låg och högfartsfläkt och den andra är bara högfartsfläkt. Normalt går den första på lågfart och kliver in med högfart när det behövs och den andra kliver in när den första inte räcker till. Går inte ena fläkten så lär inte luftflödet räcka ordentligt vid så hög utomhustemperatur.

Jag har själv haft en som inte fungerat på VAG-bil och då var det vägdam som hade satt fast kolen. Det löste jag med lite universalsmörjmedel och motionering av kolen och sedan dess har den fungerat (flera år).
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Dålig AC i bil
« Svar #18 skrivet: 26 maj 2014, 00:12:55 »
i äldre AC så var det ofta en fastrostad fläkt som pga. stora strömmar för att den inte surrade så kunde den bränna sönder pressostaternas kontakter och AC:n inte startade eller att den gick hela tiden tills trycket blev så högt för att kondensorn inte kunde bli av med värmen och till sist så gick säkerhetsventilen på kompressorn med en stor del av köldmediet utrusande tillsammans med olja eller att någon slang brast...

Det är väldigt god ide att kolla att kylfläktarna går att snurra övh. och att de startar som de skall när de får spänning.


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2697
  • Karma +5/-1
SV: Dålig AC i bil
« Svar #19 skrivet: 27 maj 2014, 19:38:20 »
i äldre AC så var det ofta en fastrostad fläkt som pga. stora strömmar för att den inte surrade så kunde den bränna sönder pressostaternas kontakter och AC:n inte startade eller att den gick hela tiden tills trycket blev så högt för att kondensorn inte kunde bli av med värmen och till sist så gick säkerhetsventilen på kompressorn med en stor del av köldmediet utrusande tillsammans med olja eller att någon slang brast...

Det är väldigt god ide att kolla att kylfläktarna går att snurra övh. och att de startar som de skall när de får spänning.

För riktigt länge sedan, på R12-tiden, förekom det också pressostater där kåpan var otät och inte tålde miljön i ett motorrum utan det blev fuktigt i kontaktutrymmet med tiden, mekanismer rostade ihop och kontakterna fick isolerande oxidbeläggningar. En bekant hade en MB 190 '85 med efterhandsmonterad AC, ett tag tror jag han förbrukade en pressostat per år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!