Hej,
Har insett att detta är något som kanske kan diskuteras i all oändlighet. Jag gör ändå ett försök för att få lite input till att ta ett beslut. Jag har kontakt med 3 st olika säljare av värmepumpslösningar och har bett de att fritt rekommendera en lösning. Och jag får tre olika alternativ. Hade hoppats på i alla fall två lika och förlitat mig på att majoriteten då har "rätt"
Alla tre saluför frånluft, bergvärme och luft/vatten.
Huset är byggt 2000/2006, vattenburen golvvärme (dag uppvärmt med elpatron), mekanisk frånluft. Och står i Sthlm. Total elförbrukning idag ca 25000 kWh per år.
Företag 1: Rekommenderar Nibe F750 frånluft eftersom vi har ett "ganska" energisnålt hus och mekanisk frånluft redan nu. Besparing ca 15 000 kWh per år enligt kalkyl.
Företag 2: Rekommenderar Diplomat bergvärme och menar att det är det absolut priseffektivaste alternativet. Besparing ca 16 000 kWh per år enligt kalkyl.
Företag 3: Sågar frånluft vid fotknölarna och säger att luft/vatten är mycket priseffektivare alternativ till bergvärme. Inte fått nån kalkyl ännu.
Kan man generellt lita på besparingskalkylerna?
I så fall känns Nibe 750 som ett bra val. Det kommer ju ta 20-30 år att tjäna in dom 1000 kWh som bergvärmen skulle spara extra.
Gissar att dom förstås rekommenderar det mest prisvärda i det sortiment var och en saluför. Och att det kanske är därför variationen blir som ovan?
Hade egentligen tänkt att lägga max 100 kkr på installationen och då ligger F750 bra till. Frågan är om kalkylen är korrekt?
Är tacksam får råd, dåd och erfarenheter
/Robban