0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade gått med 200-stam för att minska tryckfall och risk för sus. Flex-dämpare samt vanliga 180 cm-dämpare vid till/från-luft har jag och det har jag inte ångrat. Jag har inga ljud/vibrationer i stommen.Jag har även i några rum flexdämp istället för vanlig böj ner mot taket, så här i efterhand skulle jag satt det överallt om jag gjorde om. Dels för att det var enkelt att gå ner genom taket och dels för att all överhörning dämpas bort. Det är betydligt mer överhörning i de rum som inte har flexdämp.Glöm inte dämpare på till/från-luft så du inte får härligt ljud utomhus, vi hade inget i början men det var faktiskt helt vidrigt tills jag satte dit 100 cm-dämpare. Nu är det nästan tyst ute också.
Hej!Hej Sege!Jag har absolut inkluderat Aku-Comp dämpare vid samtliga till och frånluftsdon, systemet måste vara helt tyst eftersom jag blir vansinnig på ventilationsljud i bakgrunden.Förstår jag dig rätt att du har både flex och fasta dämpare vid anslutningarna på aggregatets till och från luftstammar?Har du, eller nån annan, placerat lösa filterlådor framför aggregatets "ingångar" dvs på uteluft och frånluft för att grovfiltrera och spara lite på de interna filtren? Jag funderar på att göra det, nån med erfarenheter?
Om jag sätter en aku-comp på avluften behöver jag kondensisloera den också, eller är dess inbyggda isolering nog?
@fredrikru: Vad har du för filterlåda/filter som förfilter till aggregatet?