Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas ledlampa 2,2w E14?  (läst 11307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
Julas ledlampa 2,2w E14?
« skrivet: 12 maj 2014, 22:27:48 »
Hej
Köpte en hel hög av dessa för jag tyckte de lös bra i förhållande till wattåtgång
Härförleden började en blinka emellanåt efter ca 1500 timmars drift och en annan gick ner på halva ljusstyrkan dagarna efter
Har bytat de 2 defekta på jula men fick använda mitt senaste kvitto alltså inte det de var inköpta på för 1,5 år sen och jag hoppas det var måndags ex så inte andra börjar gå sönder redan
De ska hålla ca25000 tim och av och på 100 000 ggr
I samband med detta så fick jag för mig att kolla om de verkligen drog 2,2w och kopplade in min 199kr clas olle elmätare
Den visar 4w på en helt nya lampor, men jag misstänker att mätaren kanske visar fel

Nu undrar jag om det är någon som har en tillförlitlig mätare och lampor klart som kan kolla vad de egentligen drar
Vore ju skandal om de sålde nåt som drog dubbelt så mycket som utlovat
/Markus


« Senast ändrad: 13 maj 2014, 14:35:23 av hsmapa »

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2014, 22:52:19 »
Nä klassemätare mäter inte rätt.

Vad gäller livslängd är det tyvärr sÃ¥ att det finns mycket skräp pÃ¥ marknaden, det är inte LED:en som gÃ¥r sönder utan drivelektroniken pga felaktiga komponentval och dÃ¥lig kylning. Oftast finns det en elektrolytkondensator som i värsta fall är vald till 80  °C eller lägre, det innebär att den pÃ¥ sin höjd fungerar 2000-4000h.

Bytte själv en som hade torkad kondensator i helgen, den har dock brunnit runt 10000h och det var även annan elektronik som har varit överhettad.
G4 ersättare finns ju inget sätt att kyla så de är extra svåra.


Elektrolytkonding, ingen kylning alls, denna kommer inte hålla så länge om fel tempområde är valt på kondingen:
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 22:56:26 av Mike »

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2014, 23:05:10 »
Den trasiga trots 105 graders elektrolyt, en LED-lampa ska vara tung, det tyder på bra kylning och titta också på konstruktionen när ni köper.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2014, 23:11:16 »
Misstänkte att mätaren visar fel men det skadar ju inte om nån kan kolla ändå
Och sen får de ju inte ljuga hur mycket som helst tycker jag
Om dessa bara håller 2000tim så kommer jag ta det vidare till arn, nästan hela huset går på dessa
Och de blir varma 50-60° ca
Men jag tänkte det när jag köpte dem att detta är för bra för att vara sant ...såklart :-\
 

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2014, 23:14:04 »
Här är ett annat exempel, det ser bra ut och LED:arna är välkylda men elektroniken dom sitter i botten är i plasthölje och okyld. Värmen stiger som bekant och denna MR16 i tak håller inte mer än några hundra timmar innan elektrytkondingen ger upp och lampan börjar blinka.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2014, 23:46:56 »
Ja det är rena vilda västern idag med elektronikprylar
och ingen som reglerar och styr upp......
Det blir ju lite svårt som konsument om man inte kan lita på det som skrivs och ska kunna allt om allt innan man handlar
men det är nog tyvärr så.....

Köpte en liten skilskruvdragare med 2 st 3,7v lipoceller som dog efter 15 laddningar
När jag frågade skil om de balanseringsladdades så svarade supporten javisst
Sen när jag öppnade skiten så fanns det ingen balanseringskabel mellan cellerna?
Bytade batteriet själv och satte dit en bal-kabel och laddar nu med RCladdare
Gör likadant med alla mina batterimaskiner, trött på att köpa nytt pga inbyggd livstid på prylarna

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2014, 07:42:39 »
Samtidigt så har vi ju även ett eget ansvar som konsumenter, om vi istället för att köpa billigaste skitlampan (eller annan produkt) vi kan hitta på biltema/jula och vara lite förbannad när den går sönder betalade några kronor extra för märkesprodukter så skulle det inte finnas någon vinst i att producera skit.
Men så länge man är dumsnål och köper 49kr lampor som lyser mindre, tar mer ström än de är specade för och håller 1/10-del av tiden som utlovat istället för att lägga det dubbla på en vara som faktiskt håller vad den lovar så kommer det att fortsätta tillverkas och säljas.

Inget illa menat, jag gör ju själv samma sak... Är fö väldigt nöjd med Julas 9.5W E27 Led har dock bara haft dem i drygt 1 år så de kanske poppar snart. :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2014, 09:23:29 »
Hmm, man fÃ¥r alltsÃ¥ börja varje LEDköp med en demontering för att ta reda pÃ¥ om  konstruktionen duger eller ej.
Går det normalt att ta isär en LED utan att paja den?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2014, 12:47:06 »
Brukar tyvärr vara mer eller mindre omöjligt med icke-förstörande demontering... Ofta handlar det om limmad/svetsad plast, eller en ditpressad och limmad glasglob.

Jag har tagit isär en lampa av den senare varianten från IKEA och fann det enklast att helt enkelt krossa glaset. Hade kanske gått att värma för att få limmet att släppa, vad vet jag?

Inuti fanns förutom LED-modulen skruvar för vidare demontering av sockeln som inhyser drivelektroniken. Föredömligt!  tummenupp


Lampan verkar lika nöjd utan sitt glas, lyser mer och fÃ¥r bättre kylning.  ^-^
Blir gröna och röda skuggor på väggarna utan kupan så verkar som att lampan använder olika sorters dioder för att skapa sitt varma, gulaktiga ljus.


I övrigt är det väl precis som med kompaktlysrören ofta den undermåliga drivelektroniken som säger stopp långt före själva ljuskällan.

EDIT: Hade glömt hur det såg ut i denna så skruvade isär och knäppte en bild på insidan med:

Kondingarna ser friska ut och i övrigt luftigt och bra.
« Senast ändrad: 13 maj 2014, 12:58:35 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad hznqgt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2014, 12:56:05 »
Köpte en G4 på biltema. Tyvärr gick kondensatorn sönder (ett ben gick av) när jag skulle montera den i lamphållaren.
Provade ändå att tända lampan och det fungerade utan problem, inga blinkningar eller något annat oönskat.
Frågan som då uppstår är, vad har kondensatorn för funktion?

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2014, 14:09:11 »
Volvo245... den ikealampan verkar ju iaf ha lite kylningshål i höljet runt elektroniken och metallplatta?
Tänkt på det Mike sa och ska ta bort täckglas o göra lite lufthål på ett par o se om de håller bättre



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2014, 14:13:23 »
Billiga LED-lampor med GU10-sockel "glimtändarsockel" har nästan alltid sockeln ingängad i aluminiumhuset så den går att skruva loss.

För någon månad sedan fick jag hem tre sådana köpta på eBay, två av dem fungerar bra men den tredje slocknade efter 10 minuter. Den ligger isärplockad framför mig nu men uppvisar inget helt uppenbart fel. Intressant att man inte har kostat på någon likriktarbrygga utan bara halvvågslikriktning före DCDC-omvandlaren, det ställer ännu större krav på elektrolytkondensatorn än vanligt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2014, 21:42:38 »
En annan aspekt av dåliga LED-lampor är att de sänder ut kraftiga radiostörningar, som kan höras kilometervis. Gäller även dåliga "lågenergilampor". Husets elinstallation fungerar som en utmärkt antenn.
Clas har i alla fall tagit ett bra initiativ:
http://www.elinor.se/index.php/Clas-Ohlson-investerar-i-matrum-for-EMC.html
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #13 skrivet: 13 maj 2014, 22:00:42 »
Vi nybyggnation känns det som att 12V system där man centraliserar nedtransformeringen och likriktningen är det enda rätta.
Verkar ju tekniskt vansinne att göra detta lokalt i varje liten lampa, till minimal kostnad.
Än mer nuförtiden när man vill ha många små ljuspunkter som spothimlar etc överallt...samtidigt som effektproblemet med lågspänning ju elimineras mha LED.

Sedan utplacerade eller centrala fjärrbrytare som styrs via dator-nätverk och/eller sändare i knapparna i väggen.
Det borde väl inte kosta mer än 230V prylar i princip + då trafo och likriktare?
Ngn som har koll på kostnader osv för 12V system?
Man hör sällan om det tycker jag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Julas ledlampa 2,2w E14?
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2014, 22:01:59 »
Jag har för övrigt bra erfarenhet av Clas Ohlson klotlampor E14 och E27 (uVlight).
Inga har gått sönder, de lyser mycket bra och är billiga, de inger lite förtroende med relativt hög vikt också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!