Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. Har stora förhoppningar om god hjälp... :-)
Jag bor sedan i januari i ett hus med en Panasonic Duo Scroll 15 som inte uppför sig som den ska.
Redan den sista januari ringde jag firman som gjort installationen för då hade den stannat en natt och det var 16 grader varm inomhus. De sa då att de skulle komma under helgen annars skulle de höra av sig veckan efter. De kom förstås inte, men pumpen återupptog sin funktion så jag lät det bero. Sedan dess har den dock nu och då betett sig märkligt. När det är lite kallare (0 - -15 grader) så lever den om mer än den borde, tycker jag. Det är två högfrekventa toner som låter ungefär som när man snurrar ett plaströr snabbt i luften. Nu har den under fyra dygn i rad fungerat dåligt och enbart gett kall (rumstempererad) luft under långa perioder. Det verkar vara så att när det mitt på dagen är lite varmare ute så hoppar den igång och fungerar igen. Den visar ibland felkod H11 som står för "Abnorm eller avbruken kommunikation mellan inner- och ytterdel" eller något i den stilen. Men det kan ha att göra med att jag brutit strömmen i ett försök att reset:a den.
Jag (och min far som installerat en del vp:ar i sin dag men nu endast ställt diagnos per telefon) att det rör sig om brist på köldmedium. Vad tror ni?
Nästa problem är att den del som sitter i källaren ger ifrån sig mycket lägre temperaturer än den på övervåningen. Installatören menar att "den ger mest värme där det går lättast att värma". Ungefär så konstigt uttryckte hon sig. Jag tycker att båda innerdelarna borde värma lika bra. Även om jag stänger av delen där uppe får jag inte ut mer i källaren. Vad kan detta bero på?
Eventuella felskrivningar skyller jag på mobilen.