Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥n ejektorpump till sänkpump?  (läst 35710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #75 skrivet: 25 november 2015, 22:07:17 »
 Hmm ok.  Nu vet jag iaf vart vattenspegeln stÃ¥r. Mätte idag .  4.5m ner.  Har nu fÃ¥tt rekommendation att köra hydropress istället. Ser att det i pump paketen ingÃ¥r en 60L , men jag skulle vilja ha en större, funderar pÃ¥ en 120L  glasfiber,  plats har jag.

Vid kontakt med grundfos visste jag inte mått ner till vattenspegeln och höftade på ca 10m. Nu vet jag mer, som sagt 4.5m ner. Frågan e om det nu påverkar valet av pump väsentligt Sc:,h
« Senast ändrad: 25 november 2015, 22:19:27 av Grubblan »
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #76 skrivet: 26 november 2015, 16:23:25 »
Det spelar ingen roll, för det är i det här fallet i princip samma nivå.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #77 skrivet: 26 november 2015, 16:45:26 »
Det lÃ¥ter bra!  DÃ¥ är det nära köp nu!  Blir en 120L hydropress glasfiber ocksÃ¥. SÃ¥ att jag inte Ã¥ngrar mig. Det är fortfarande frÃ¥getecken hur God tillrinning vi har. Men att ha en större tank ,  sÃ¥ att det blir mindre starter pÃ¥ pumpen klingar fint i min värld iaf
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #78 skrivet: 26 november 2015, 16:55:36 »
Har den pump du ska köpa torrkörningsskydd spelar det ingen roll hur tillrinningen är men har man en pump utan torrkörningsskydd tömmer man inte hålet lika snabbt och risken för torrkörning blir mindre med en mindre tank. Men har du inte haft problem tidigare kommer du inte att få de nu hellre, i alla fall om du inte drastiskt ökar din vattenkonsumtion.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #79 skrivet: 26 november 2015, 17:25:43 »
Du behöver inget filter, typ järn, mangan eller så?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #80 skrivet: 26 november 2015, 17:35:55 »
Pumpen kommer ha torrkörningsskydd. Grundfos enfas.

Filter behöver vi inte, kanon vatten här.

Mitt tänk. Med större hydropress. Är väl egentligen att man är lite snällare/låter borrhålet få rinna till mellan varven, om man givetvis inte tok-förbrukar vatten. samt mindre starter
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #81 skrivet: 26 november 2015, 17:41:41 »
Har du gjort vattenanalys?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #82 skrivet: 26 november 2015, 18:02:44 »
Nä men förra ägaren har gjort det. Och det är en vän till oss.

Funderar även pÃ¥ spola/trycka brunnen innan. Men fÃ¥tt en varning att vattnet kan bli dÃ¥ligt väldigt länge!  Innan det är i balans igen.  Vete fan om jag vÃ¥gar ta den  risken. Som sagt väldigt gott Ã¥ fint vatten här. Dock grumlar sig vid tok-regn som ska fixas innan. Har ej foderrör och ser klart Ã¥ tydligt att det rinner in frÃ¥n toppen i  berget vid höga flöden
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #83 skrivet: 26 november 2015, 18:07:17 »
Även brunnen för bergvärmen ligger ganska nära. Så tror jag fimpar det faktiskt. Kan hända grejer
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #84 skrivet: 26 november 2015, 18:08:57 »
Större volym gör att du tömmer hÃ¥let mer varje gÃ¥ng pumpen gÃ¥r och nivÃ¥n i hÃ¥let blir lägre varje pumpning. Det kan medföra att sprickor i berget spolas ur  och att flödet ökar efter en tid. SÃ¥ det kan blir i alla fall ingen försämring. Är det ytvatten som rinner ner i brunnen? I sÃ¥ fall kan du stoppa ner ett plaströr en bit som du gjuter fast mot berget för att täta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #85 skrivet: 26 november 2015, 18:38:41 »
Större volym gör att du tömmer hÃ¥let mer varje gÃ¥ng pumpen gÃ¥r och nivÃ¥n i hÃ¥let blir lägre varje pumpning. Det kan medföra att sprickor i berget spolas ur  och att flödet ökar efter en tid. SÃ¥ det kan blir i alla fall ingen försämring. Är det ytvatten som rinner ner i brunnen? I sÃ¥ fall kan du stoppa ner ett plaströr en bit som du gjuter fast mot berget för att täta.

Mmm men samtidigt längre mellan starterna.  Tycker ändÃ¥ redan nu att sen vi köpte 2013  sÃ¥ är det bättre liv i brunnen nu. DÃ¥ en person i hushÃ¥llet i 10Ã¥r, duschade knappt hemma och tvättade inte för ofta :). Sedan 2013  4 Pers i hushÃ¥llet. Tvätt/duschar/diskmaskin  varje dag.  SÃ¥ din teori att en brunn kan bli bättre, köper jag  tummenupp.

Har brukat en hel del vatten idag med tvätt/disk/dusch. Va ute nu och kikade efter spegeln,  ajemänn  visst sÃ¥g jag den!  SÃ¥ tror inte tillrinningen är dÃ¥lig.

Japp  ytvatten kommer in, yes tanken e plaströr eller foderrör stump Ã¥ gjuta, nog smidigare med plaströr ändÃ¥
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #86 skrivet: 16 december 2015, 17:03:11 »
Beställning av komplett pumppaket avblåst!!!
Varning för vvsbutiken.nu! Orkar inte dra storyn nu.
Rinkabyrör har jag hört bra om i forumet. Och där e jag nu. Men finns inga kompletta paket. FÃ¥r plocka ihop det själv  suck!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #87 skrivet: 16 december 2015, 20:16:11 »
Rinkaby e bra! De hade paket förut, men tycker det är bättre att du kan välja det som passar dig bäst istället.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #88 skrivet: 16 december 2015, 20:46:14 »
Rinkaby e bra! De hade paket förut, men tycker det är bättre att du kan välja det som passar dig bäst istället.

Mm hållt på här idag å plockat ihop så gott som, är väl mest kittet till wellmate hydropress som jag skulle vilja vaska fram. Kollade i katalogen men gillar inte det exemplet. Finns mer kompakt och jag gillar rör inte slang. Går säkert å lösa givetvis
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Från ejektorpump till sänkpump?
« Svar #89 skrivet: 16 december 2015, 21:05:28 »
Jag hade valt en rostfri hydrofor istället. Mer hygienisk. Enda nackdelen är att man får fylla på luft i toppen med en kompressor att par ggr /år.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 328
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!