0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Den funderingen jag har är varför du vill suga ut den varma luften från kamin direkt till värmepumpen och inte via husets alla rum?Kaminvärmen gör större nytta direkt än om du växlar den via värmepumpen.
Sen (vad jag läst här) har en del problem med avfrostningsautomatiken, ibland sätter den igång och tokavfrostar 45 minuter per gång och då sjunker ju effektiviteten på den drastiskt. Alla har dock inte detta problem.
Ska du ha golvvärme nere och radiatorer uppe?Golvvärmen (i betong) brukar kräva en del extra värme första tiden på grund av byggfukten, men det brukar rätta till sig efter ett tag.
Okej, under avfrostningen så blir de elpatronen som får ta över för att klara av att hålla värmen?
Hej!Vi ska nu bygga ett Myresjöhus, Aria (en- och enhalv planare) med värme och ventilations lösning Nibe F750 och SAM40. Är de nån som har den lösningen som värme och ventilation i sitt hus och som har erfarenheter av detta att dela med sig? Vi ska bygga i Umeå trakten och huset kommer att bli 203kvm när övervåningen är inredd, hur många drifttimmar kan man förvänta sig att få på elpatronen?Vi ska ha en täljstenskamin i vardagsrummet och jag funderar på om man ska försöka få vent entreprenören att sätta ett frånlufts don ovan denna för att ta vara på värmen från denna då de eldas i denna. Jag kommer att installera en PLC(Styrenhet) i huset och kommer via denna kunna ta in temperaturen i vardags rummet, och skulle på så sätt kunna styra ett forcerings spjäll att öppna och öka utsuget från vardagsrummet.PLCn har inbyggd Modbus master och jag har läst på lite i olika forum att de lyckats kommunicera med F750. Med tanke på detta skulle man då kunna få ut en signal från värmepumpen på hur hårt belastad kompressorn är och vidarebefodra denna till t.ex ett mail. Då skulle jag kunna ta och elda lite i kaminen för att hjälpa värme pumpen då den jobbar som hårdast. Synpunkter på detta? tokerier eller kan de ge nått värde?Nån som använder funktionen "nattsvalka"? Är de så att de endast sänker temperaturen med hjälp av kallare uteluft eller kan den fungera som en luft/luft värmepump och "tillverka" kyla?Tacksam för alla tankar och kommentarer på detta