0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT har i mina ögon gjort bort sig när de gick över till 1 fas maskiner och jag skulle sky dem som pesten såvida du inte behöver 13kW och det behöver du inte.Daikin Altherma kan vara ett alternativ OM du behöver en 11kW maskin annars är vi tillbaka på 1 fas maskiner och du vet redan vad jag anser om sådana.Jobbar ner till -25°CNibe tycker jag har träffat rätt med sin 2030 serie.Jobbar ner till -25°C och kan enligt produktbladet prestera 65°C ner till -10°C och vid -25°C så presterar den 63°C framledning.Detta eftersom huset finns i mälardalen vilket brukar ha det en aning kallare än vad jag har på västkusten.Samt att ditt hus är ett par år äldre än mitt och min 8kW maskin klarar ca -15°C utan hjälp och dessutom matchar 2030-9 maskinen bättre din nuvarande totalförbrukning. Vill man ha mera varmvatten så kan ett byte från VVM310 till VVM500 vara befogad, båda 310 & 500 har dock kamflens precis som CTC EcoZenit.
Jag blir lika förvånad varje gång det diskuteras effekter. På något sätt så blir maskinens effekt ett "statiskt" värde som inte förändras alls med temperaturen.Effekten påverkas dels av framledningen dels av utomhustemperaturen. Det ligger mer diskussioner om vilken framledningstemperatur maskinerna klarar vid olika utomhustemperaturer. Vad spelar det för roll att en viss maskin klarar 65 C i framledning vid - 20 C när effekten saknas och maskinen har påkallat elpatron sedan länge ?
Alla tillverkare skryter numera att man kan koppla på både vedkaminer och solfångare så där spelar inte märket någon roll.Men för varmvatten så har respektive tillverkares teknik ett avgörandeCTC har kamflens slinga vilket är bra ur legionellasynpunkt men ganska dåligt när det gäller varmvattenkapacitet, för att få ut mycket varmvatten med kamflens behövs volym = EcoZenit I550Deras 400 serie jobbar numera ner till -22°C men vid denna temperatur kan den avge 45°C värme från pumpen enligt enligt CTC hemsida.IVT har i mina ögon gjort bort sig när de gick över till 1 fas maskiner och jag skulle sky dem som pesten såvida du inte behöver 13kW och det behöver du inte.Daikin Altherma kan vara ett alternativ OM du behöver en 11kW maskin annars är vi tillbaka på 1 fas maskiner och du vet redan vad jag anser om sådana.Jobbar ner till -25°CNibe tycker jag har träffat rätt med sin 2030 serie.Jobbar ner till -25°C och kan enligt produktbladet prestera 65°C ner till -10°C och vid -25°C så presterar den 63°C framledning.Nu till mina slutsatserJag skulle satsa på en Nibe 2030-9 med en VVM310Alternativet är en Daikin Altherma 11kW (ERLQ011CV3/CW1) tyvärr så vet jag inte hur mycket varmvatten man kan klämma ur den.Jag valt en 9kW maskinDetta eftersom huset finns i mälardalen vilket brukar ha det en aning kallare än vad jag har på västkusten.Samt att ditt hus är ett par år äldre än mitt och min 8kW maskin klarar ca -15°C utan hjälp och dessutom matchar 2030-9 maskinen bättre din nuvarande totalförbrukning. Vill man ha mera varmvatten så kan ett byte från VVM310 till VVM500 vara befogad, båda 310 & 500 har dock kamflens precis som CTC EcoZenit.
(min understrykning ovan)Nu blandar du bort korten... En VP har inte någon elpatron, den sitter i tanken. När fabrikanter anger vad en VP kan leverera så är det alltså vilken framledning VPn kan leverera, inte tanken och dess elpatron. Vilken framledning levererar Daikins VP vid -25?
Tack för all fin feedback. Det är uppskattat för någon som är så novis som jag är. Den Nibe offert jag hade tänkt mig hade offererat en 2030-7 men du tror att det kan bli lite klent?