Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sprit i golvvärmen med nibe f470?  (läst 1272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
Sprit i golvvärmen med nibe f470?
« skrivet: 06 april 2014, 21:48:11 »
Då min golvvärme har stått över vintern med ouppvärmd platta så fyllde jag systemet med spritblandat vatten för att förhindra frysning. Det är nu dags att koppla på min pump mot golvvärmen och i manualen står det att systemet fylls med vatten av pumpen, om jag nu förstått det hela rätt.

Frågan är då, hur gör jag med vätskan som är i? Blåsa ut så gott det går med tryckluft? Strunta i och låta det vara kvar? Kan spriten skada pumpen?
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sprit i golvvärmen med nibe f470?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2014, 10:32:10 »
Hej!
Sprit i värmesystem är inte så bra på grund av brandrisken.
De flesta som behöver frysskydd använder glykol i värmebäraren.
Ska du ställa av värmen varje vinter så rekommenderar jag att du sköljer ur systemet och fyller med glyolblandning.
Ska du ha varmt så är det bästa att bara spola ur och använda rent vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!