0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jo, som det mesta annat i huset...
Form följer funktion Jag har nu cirkulation på alla kretsar, på läge 1 på cirkpump. Har stängt radiatorerna i sovrummet. Utöver dessa två finns det fyra större och en mindre som nu är fullt öppna. Den svarta prylen är inte kopplad till någon el, trådarna hänger lösa. Antar att man ska vara behörig för att koppla den. Är den till för att blanda retur med tillopp från acctank?Ska köpa mig en termometer och kolla golvvärmen som du beskriver. Antar att det bara är meningsfullt att mäta när pumpen går, dvs ffa nattetid. Ska jag sänka värmekurvan ännu mer? Känns som att jag skulle kunna närma mig 3 utan problem.Återkommer med data när jag har den. Tack!
Skulle det vara så att radiatorerna är dimensionerade för samma framledningstemperatur som golvvärmesystemet är det bara att gratulera. Det är så man ska dimensionera kombinerade golvvärme/radiatorsystem.
Det är vanligt att golvvärmen har en egen shuntad krets, att radiatorerna kräver högre framledningstemperatur för att det inte ska bli för kallt i de radiatorvärmda rummen. Det är mycket dumt att ha det så. Det vanliga är att man har golvvärme på nedre våningsplanet som då kommer att leverera 60-70 % av husets värmebehov. Det innebär att värmepumpen kommer att arbeta med onödigt hög temperatur för att producera en mindre del av husets värmebehov. Jag brukar beskriva det så att man levererar ett tungt paket till andra våningen genom att bära upp det till tredje våningen och sedan låter det ramla ner en våning. Skulle det vara så att radiatorerna är dimensionerade för samma framledningstemperatur som golvvärmesystemet är det bara att gratulera. Det är så man ska dimensionera kombinerade golvvärme/radiatorsystem.