0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är väl att eventuella lukter måste passera alla rum på vägen till frånluftventilen. Kör du köksfläkten och nån gör 'tvåan' på muggen så blir det kanske lite otrevligt i köket....
Tror inte jag har någon frånluftkanal alls förutom köksfläkten kopplad till skorstenen.
Nu fattar jag inte, vad skulle en frånluftsfläkt på skorsten göra för nytta om inte frånluftskanalerna går via skorsten? Köksfläkten behöver nog ingen extra draghjälp den fixar säkert matoset utan extra fläkt.
Var upp och kollade skorstenen igår och det fanns tre kanaler i den. Tyvärr verkar det som att köksfläkten går i samma kanal som den tidigare nämnda ventilen. Alternativt att det på något sätt trycker emellan kanalerna. Skorstenen är inte eldad i på tio år, kanske pga att den blev otät. Har ingen aning om var de andra kanalerna går, en går förmodligen till det gamla pannrummet men där verkar kanalen vara pluggad. Kan den sista kanalen vara tilluft till köksfläkten (undrar efter tidigare kommentar om just detta)? Jag trodde att tilluften till köksfläkten helt enkelt kom från det den suger in från köket, är jag helt ute och cyklar på den punkten? Tror mig ha kommit fram till en lösning nu iaf. Vad tror ni om att sätta tilluftsventiler i de två rummen på övervåningen (v-rum och sovrum) samt sätta en ventilationsfläkt i hallen mellan dessa rum som går kontinuerligt på låga varv samt att vicka igen luckan i murstocken så jag slipper oset?Vart lite nojig över att sätta en elektrisk fläkt i samma kanal som köksfläkten kommer trycka ut fettblandad luft genom. Risk för brand kändes det som.