0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag skulle vilja be om er samlade kompetens för att hjälpa oss med frågan om hur vi ska hantera uppvärmning och ventilation. I höstas installerade vi en luftvärmepump som tyvärr inte fungerade på rätt sätt i huset (den värmde ett rum) och så vi fick backa ur den installationen. Vi är alltså tillbaka till direktverkande el och i ett hus med självdrag från -77.Då vi har för mkt fukttransport till vinden så står funderingarna kring att byta ventilationen för att komma till ordning med detta. Då kommer ju naturligt värmefrågan in i bilden.Radon ligger under gränsvärde men vi blir avrådda från mekanisk frånluft då denna kan komma att driva värdena uppåt. Således har vi fått förslag om att installera FTX. Vi känner oss osäkra kring detta både ekonomiskt (ROI/Payoff) samt ljudmässigt.Såg i en annan tråd att någon blev rekommenderad ett vattenbatteri överfrånluften till en bergvärmelösning för att göra det till en ekonomiskt lönsam investering.Nu är jag ingen anhängare till någon speciell uppvärmningslösning utan är öppen för olika alternativ. Vad ser ni för ekonomiskt försvarbara lösningar i ett så pass gammalt hus?- Är det rimligt att tänka på att konvertera till vattenburet? Vattenbatteri till luft/vatten går det?- Fel forum kanske men är det orimligt att föreställa sig att installera en pelletspanna och dra om till vattenburet?- Om man ska titta på FTX - Någon som har koll på vad som är tystast, mest driftstabilt, bäst eftermarknads etc? Huset är knappt 250 kvm.Alla förslag tas emot med öppen och varm hand.Jag vet dock inte om vi orkar chansa på ytterligare en luft/luft lösning... Det var en så tung process att försöka lösa problemet.
Kan mekanisk frånluft öka halten radon borde den inte minska med ökad vent om man ser till att ha ventiler öppna så frisk luft kommer in