Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Trasig tanktempgivare på 310p?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Trasig tanktempgivare på 310p? (läst 4074 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Gråbo/Sverige
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
skrivet:
18 mars 2014, 23:52:25 »
Citera
Hej!
För två dagar sedan blev vårt varmvatten helt plötsligt mycket varmare än normalt. Det förekommer också numer tydliglia "luft"-ljud från blandare ganska ofta.
När jag tittade på tanktemperaturen visade den 30ºC och både kompressor och elpatron gick hela tiden. Vid denna avlästa temp. är varmvattnet så varmt att man bränner sig på det om man spolar på varmaste i t.ex. köket.
Jag gissar att tempgivaren för vattentanken är trasig och att regleringen av tanktempen därför går för fullt hela tiden. Kan man byta den själv lätt? Eller rör det sig sannolikt om något annat fel?
Kanaldata (jag kör elpatronen blockerad nu för att få rimlig temp på vattnet. Huset är byggt 98 och står ca 30km öster om Göteborg
1:30
2:30
3:05
4:03
5:04
6:09
7:01
8:30
9:--
10:38
11:-08
12:31
13:00
14:02
15:--
16:--
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
Loggat
/Jon
1,5 plan + källare + vidbyggt garage = 346 m2
golvvärme över allt, ca 270m2. Garage+förråd med frostvakt+avfuktare
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Trasig tanktempgivare på 310p?
«
Svar #1 skrivet:
19 mars 2014, 11:14:25 »
Citera
Båda givarna på kanal 1 och kanal 8 visar samma värde.
Nu sitter kompressorgivaren lite nedanför den andra givaren men om den övre (kanal 1) visade fel så borde skillnaden mellan dom vara större.
Jag tror att övre givaren helt enkelt på nått sätt halkat ur dykröret.
Eller så har båda givarna gett upp.
Det är enkelt att kolla (och ev byta givare) du lossar bara på fronten så sitter givarna instoppade i dykrör snett över/under elpatron.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
Svar #2 skrivet:
19 mars 2014, 19:51:59 »
Citera
Tack för förslagen.
Vad jag kan känna och se är båda sensorerna ordentligt inskjutna (det är ett distinkt stopp när de skjuts in. Dessutom är sladden lagom lång för inskjutning till stopp). Båda sensorerna verkar också hela (okulärt. Blanksvarta). Båda sensorerna var tätade med svart skumgummiliknande isolering som jag satte tillbaka efter att ha undersökt sensorerna.
I det övre hålet finns också två andra trådar som verkar vara av olika metall (ett bimetall temp-element kanske?). Dessa drog jag inte ut. Bör dess undersökas också?
Kan man säga något om vad spänningen skall vara (eller hur den ska se ut. Jag har oscilloskop) på dessa två givare?
Tack för hjälpen hittills!
Loggat
/Jon
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
19 mars 2014, 22:15:00 »
Citera
Jag har tyvärr ingen givartabell för dessa givare.
Det man brukar göra annars är att mäta resistansen med en vanlig multimeter.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
Svar #4 skrivet:
20 mars 2014, 12:06:28 »
Citera
Nu har jag jobbat ett tag och har lite mer kött att komma med:
* När vattnet blev väldigt varmt häromdagen löste detta till slut ut överhettningsskyddet (det som sitter till höger på panelen och som kan nollställas med en knapp (det har jag inte gjort. F.ö. dåligt konstruerat av NIBE att inte ha övervakning på att överhettningsskyddet löst ut). Överhettningsskyddet bryter alla tre faser till de två (tre om man den extra 4,5kW patronen, vilket jag har) kontaktorerna som styr effekt till alla patroner.
* Jag har mätt igenom samtliga patronelement och de har alla rimliga resistanser (26, 36 och 54 Ohm). Obs att extrapatronen (Y-kopplad) inte har någon noll-anslutning
* Alla kontaktorer för patroneffekt får rimlig styrspänning (ca 235VAC) från relästyrkortet när de är igång
* Matningen till kontrollerkortet (där displayen också sitter) är 5V
* Matningen (3fas) till hela pannan är intakt (3x240VAC)
* Alla givare som ger indata till kontrollerkortet har spänningar i intervallet 3V (utetempgivaren +9ºC ute idag) till 1,9V (25ºCi tanken)
* Givaren som ger tanktemperatur gav ett rimligt värde (37ºC) när jag höll den i en stängd hand en stund.
* En skum sak är att kontaktorn som styr extrapatronen har sin styrspänning kopplad på pin 14 istället för A1 som de andra två kontaktorerna har. Någon som har en förklaring til detta?
Nu har jag nya funderingar: Törs man återställa överhettningsskyddet mot bakgrund av ovanstående?
Kan man göra någon ny bra gissning på varför pannans temperatur skenade?
Loggat
/Jon
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
20 mars 2014, 19:38:10 »
Citera
Jag hittar tyvärr ingen info om var man ska koppla in den extra elpatronen, behövs den verkligen?
Men kontrollera kontaktorerna (10 och 67 samt den till den extra elpatronen) och se om de kan vara lite brända?
Jag gissar på att någon av kontaktorerna till elpatronerna fastnar och inte bryter när pannan kommer upp i temperatur.
Loggat
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
Svar #6 skrivet:
20 mars 2014, 22:38:06 »
Citera
Tack för all hjälp!
Jag ringde NIBE's support idag och fick faktiskt hjälp av en riktig tekniker. Han sa att jag skulle återställa överhettningsskyddet och mäta vidare. Det gjorde jag. Teknikern på NIBE indikerade att det kan finns buggar i mjukvaran som orsakat detta.
Efter detta har pannan fungerat som den ska. Patroneffekten går också av och på, så vare sig reläer eller kontaktorer är "svetsade". Regleringen verkar också fungera korrekt och tappvattnet har sin vanliga temperatur och pannan ligger på 50ºC.
Jag tror inte heller att de extra 4,5kW:en behövs (kanske om familjen växer. Vi har en 9mån flicka hemma...), så de får förbli urkopplade. Såvitt jag vet har de inte använts tidigare heller.
Loggat
/Jon
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
22 mars 2014, 09:59:54 »
Citera
Kan det vara så att värmekurvan eller förskjutningen tillfälligt råkade vridas upp till hög/max? Speciellt den sistnämnda är lätt att komma åt av misstag.
Att kabel 69A1-14 sitter på position 14 på kontaktor 69 betyder att den tredje elpatronen inte är inkopplad, dvs även om det reläet på kretskortet drar så förblir kontaktor 69 avslagen. Max effekt är då 9 kW beroende på hur den stora elpatronen och kontaktor 10 samt 67 är kopplade.
Eftersom huset är ganska stort med källare och vidbyggt garage är det logiskt att 13,5kW-modellen installerades. Max effektbehov vid DVUT skulle t.ex. kunna vara 10 kW. Källare och garage drar ofta mer energi än man kan tro.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
Svar #8 skrivet:
23 mars 2014, 18:25:04 »
Citera
Nu hände samma sak igen.
Jag läste av vattentemperaturen på kanal 1 & 8 på pannan. Båda visade 32ºC
En stektermometer visar 68ºC på tappvattnet. Överhettningsskyddet triggade igen.
Något får alltså pannans temperaturer att verka alldeles för låga. Frågan är hur detta kommer sig? Alla förslag mottages tacksamt. Jag mäter vidare...
Loggat
/Jon
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #9 skrivet:
23 mars 2014, 21:39:04 »
Citera
(Prova ändå att byta ut givarna, båda två.)
Edit:
Jag kom på att det kanske är luft i pannan, lufta den via säkerhetsventilen.
Det kan komma en skvätt vatten innan luften kommer.
Fyll även på till 1 bars tryck via påfyllningsventilen mellan luftningarna.
«
Senast ändrad: 24 mars 2014, 19:34:56 av Carl N
»
Loggat
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
Svar #10 skrivet:
25 mars 2014, 08:42:12 »
Citera
Tack för avluftningstipset. Innan jag av luftade nu på morgonen gjorde jag en kontroll av temperturer:
Kanal 1: 36ºC 1,499V över övre tempsensorn
Kanal 8: 29ºC 1,796V över undre tempsensorn
Tapptemp: 30ºC
Direkt efter en avluftning
Kanal 1: 29ºC
Kanal 8: 29ºC
Tapptemp: 30ºC
Detta stämmer perfekt med alla symptom och alla analys jag fått fram hittills:
* Vi har haft luftljud i tappar -> Luft i tanken. Detta problem har vi säkert fortfarande. Blir dock en annan fråga var luften ev. hittar in. Gissar spontant på syreaktivatorn (vi har enskilt vatten)
* Det är osannolikt att båda temp-sensorera skulle vara sönder samtidigt, och dessutom på samma sätt. -> Sensorerna är rimligen hela
* Sensorerna har haft rimliga spänningar och matningen till kontrollerkortet har varit stabil och samma hela tiden, samt att t.ex. utetemperatur har varit rimlig hela tiden -> Inget fel på sensormatningen, vilket annars skulle kunna förklara konstiga likadana temperaturer från sensorerna
* NIBEs tekniker på telefonen föreslog också att det skulle vara luft i systemet. Jag trodde inte detta, eftersom sensorerna sitter så långt ned (luften borde ju samlas längst upp i tanken), så jag funderade inte mer på den möjligheten
* Första gången detta hände vred jag på säkerhetsventilen och fick ett väldigt skumt ljud. Det berodde på luft! -> luft i tanken
* Temperaturen blev direkt rimlig när jag avluftade nu -> Sensorerna är rimligen hela
Nu hoppas jag att detta är hela historien. Jag återkommer och berättar hur det går!
Loggat
/Jon
jon_s
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
E=MC2. Glöm aldrig det!
jon_s
«
Svar #11 skrivet:
29 mars 2014, 10:02:07 »
Citera
Med avluftning vid behov har pannan fungerat som den ska. Tjoho!
När jag mätte runt insåg jag att 3x1kW-kontaktorn inte var helt frisk (ibland stänge den inte, ibland öppnade den inte och ibland var spänningsfallet över den >15VAC).
Så jag bytte den mot min oinkopplade 4,5kW-kontaktor. Jag frågade NIBE först om detta var lämpligt och även denna gång fick jag hjälp av en riktig tekniker samt vettiga svar från reservdelsorderavdelningen. Den gamla flatstiftkontaktorn (som jag har) är numer utbytt mot en med fjäderkontakter.
Bild på kontaktor efter 15års tjänst i en NIBE 310p. Gissa vart 0:an satt
Loggat
/Jon
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 890
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Breeelin
HBerggren
Jisse
perstr
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info