Hejsan,
har nu äntligen bestämt oss för firma att jobba med och vill tacka alla som har ställt upp med bra svar här på formuet! Satt med min kontaktperson på firman idag och vi kom fram till följande tanke på borrningen.
Utgångsläge:
- Radhusområde i Stockholm
- Pump: NIBE 1245-6
- Energibehov: ca 14 000 - 16 000 kWh (inkl varmvatten)
- Rekommenderat aktivt borrhål: ca 110m
- Borrhål: 150m totalt (gissningsvis ca 140-145m aktivt)
- Gradering: 11,5 grader (eventuellt)
Bild: borra.jpg
Jag ville hålla mig borta från så många grannar som möjligt och därför kändes detta som ett bra alternativ. Frågor som jag kommer på:
- Under huset? Spelar det någon roll? Vi har nära till berg (gissningsvis 4m enligt installatören).
- Om man gradar "så mycket", kan det påverka energi- och effektuttaget? Har läst lite om ämner men är inte helt säker.
Bild borra_2.jpg
Detta är alternativet. Grannarna på norra sidan måste sannolikt borra på sin norra sida på tomten hur som helst då det är skitsvårt att borra på den södra sidan av deras tomter.
Den stora frågan är.. givet att alla dessa grannar runt omkring oss borrar för bergvärme.. vilket alternativ är bäst? Just denna typ av fråga har ingen av de installatörer jag frågat kunnat svara på.. hur ska man tänka om man ska tänka "framtidssäkert"? Då tänker jag på avkylning av hål pga många borrar i ett tätt område.
Ska alla grannar borra på olika höjder? Ex någon på 120m någon på 180m etc eller är det så att om man tar i lite på diemsioneringen av hålet för just sin förbrukning så klarar man sig? Om man kör temperatur 3000 så verkar det ju vara så att det är just ens eget djup som räknas..
Hoppas på lite vettiga svar och att denna tråd även kan hjälpa andra i samma situation!
Tack på förhand!