Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??  (läst 9718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #15 skrivet: 19 mars 2014, 04:08:06 »
HA! Problemet är löst!

Först kom jag tänka på att jag kanske borde ändra klusterstorlek och sänka den en aning, så jag formaterade om den med clustersize 4096. Satte in den i VP och provade att logga. Då la invertern bara av och alla CP dog. Sedan blinkade skärmen till några gånger och sedan blev det bara massa sträck på den, såg ut som om någon hade smittat VP's OS med ett virus. Jag fick panik och stängde av VP och tog ut minnet. Startade sedan upp den igen utan problem.

Men då förstod jag att det förmodligen var några problem med klusterstorleken då minnet åtminstone inte hade låst VP förut när den var formaterad till standard klusterstorlek (8192).
Så jag tänkte att jag får väl prova 16384 och se hur den beter sig då. Och mycket riktigt, inte nog med att den tog minnet utan att crasha hela VP'n, så kunde den spara inställningar samt logga oxå!

Jippii ;) ...så enkelt var det löst. Så slipper jag partionera om den. Kom tänka på att köra fdisk på den förut men den tar förmodligen inte ett USB stick ändå antar jag. Fast strunt samma nu när det fungerar.

Så kom ihåg det ni som har samma problem. Kör ni ett 16gb minne, formatera med allokeringsstorlek 16k så kanske det löser sig (gjorde det för mig iaf). Min gissning till varför vissa minnen fungerar från fabrik och vissa inte, kan ju mycket väl bero på hur de är förformaterade - åtminstone när det är klusterstorleken som spökar.

Gott, nu kan jag börja logga med luckan stängd på VP ;)

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #16 skrivet: 19 mars 2014, 21:27:50 »
Med tanke på det inträffade som jag beskriver in ovan inlägg, kanske det inte är det säkraste att ha VP'n ansluten till Internet konstant? Skulle ju kunna bli kapad. Har flera vänner som fått både IP telefoni, router och annat lokalt anslutet till nätverket kapat och fifflat med. Så det kanske man kan göra med VP också.
Att det blir intrång i nätverk är nog inte det vanligaste men det händer ju.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2014, 21:32:49 »
Gött att det löste sig!  :)  tummenupp

För att partionera om USB-minnet (eller vilken annan olåst disk som helst) i Windows XP, högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera" i snabbmenyn.
Där hittar du sen diskhanteringen.

I Linux så kan du t.ex. använda GParted, som du hittar under Program - Administration på i alla fall senaste Mint.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2014, 21:45:12 »
Gött att det löste sig!  :)  tummenupp

För att partionera om USB-minnet (eller vilken annan olåst disk som helst) i Windows XP, högerklicka på "Den här datorn" och välj "Hantera" i snabbmenyn.
Där hittar du sen diskhanteringen.

Jo fast det funkar ej på USB minnen. Valet att ta bort en partion eller göra något med partionerna är "grayed out".

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #19 skrivet: 19 mars 2014, 22:10:20 »
Då la invertern bara av och alla CP dog. Sedan blinkade skärmen till några gånger och sedan blev det bara massa sträck på den, såg ut som om någon hade smittat VP's OS med ett virus. Jag fick panik och stängde av VP och tog ut minnet. Startade sedan upp den igen utan problem.

Den crashade och försökte boota om. Nibes omstarter ser inte helt trevliga ut på displayen. Om den då loopar i denna fina omstart kan jag tänka mig att det blev hybris på displayen. Att ngn skrivit ett virus för Nibes VP-operativ och att det skulle råka finnas på just din sprillans sticka... ...låter osannolikt. :)

Men då förstod jag att det förmodligen var några problem med klusterstorleken då minnet åtminstone inte hade låst VP förut när den var formaterad till standard klusterstorlek (8192).
Så jag tänkte att jag får väl prova 16384 och se hur den beter sig då. Och mycket riktigt, inte nog med att den tog minnet utan att crasha hela VP'n, så kunde den spara inställningar samt logga oxå!

Nu var det inte igår man hackade med optimering av hårddiskar, men sannolikt klarade inte VP av att adressera ett så stort minne innan antalet kluster halverades. Standard på gamla HDD vill jag minans var kluster på 4KB, vad dagens jättediskar har för klusterstorlekar och "minnesspill" vågar jag inte ens gissa. :)

Med tanke på det inträffade som jag beskriver in ovan inlägg, kanske det inte är det säkraste att ha VP'n ansluten till Internet konstant? Skulle ju kunna bli kapad.

Vad skulle syftet vara, pojkstreck? :) En vettig brandvägg kan lösa det mesta av sömnlösa nätter. Jag har en ASA 5505:a liggandes, sprill ny med extra licenser men inte tagit mig för att ge mig pÃ¥ den innan jag implementerat en lager 3 switch och ett antal VLAN i huset med vissa av dem helt separerade frÃ¥n resten av husets "hjärta". Nödvändigt? Nä, egentligen inte... Oroar mig nog mer för att fÃ¥ min smartphone hackad.  tummenupp

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #20 skrivet: 19 mars 2014, 22:40:38 »
Den crashade och försökte boota om. Nibes omstarter ser inte helt trevliga ut på displayen. Om den då loopar i denna fina omstart kan jag tänka mig att det blev hybris på displayen. Att ngn skrivit ett virus för Nibes VP-operativ och att det skulle råka finnas på just din sprillans sticka... ...låter osannolikt. :)

Nej självklart fanns det inget virus på stickan :D Menade bara att det "såg ut" som värsta boot sector viruset på en PC ;)

Citera
Nu var det inte igår man hackade med optimering av hårddiskar, men sannolikt klarade inte VP av att adressera ett så stort minne innan antalet kluster halverades. Standard på gamla HDD vill jag minans var kluster på 4KB, vad dagens jättediskar har för klusterstorlekar och "minnesspill" vågar jag inte ens gissa. :)

Förmodligen något sådant ja, har ej testat större klusterstorlek men det funkar säkert också. Ja har man många filer blir det en hel del spill. Statistiks sett blir det ju halva klusterstorleken per fil, så det blir nog en del i slutändan. Om man är totalt galen och desperat kan man alltid ställa in loggning på exakt så många sekunder så man kramar ur nästan varenda byte ur varje sektor, så blir det inte mycket spill :D
Loggar jag 1 ggr / sek så får jag ut över 5 års loggande ändå på 16gb minnet ...tror jag lär rensa den några gånger innan dess :D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2014, 21:52:57 »
Det är nog större risk att en liten åsk smäll sabbar vp via internet anslutningen än att nån ska hacka vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #22 skrivet: 20 mars 2014, 23:44:40 »
Det är nog större risk att en liten åsk smäll sabbar vp via internet anslutningen än att nån ska hacka vp.

De hackar sig in i min VP och sänker COP till katastrofala nivåer :D :D :D haha

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2014, 06:30:21 »
Det har hänt att nån hackat sig in och stängt av värmen dock inte villa tror det var nån lite större förening.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #24 skrivet: 24 november 2014, 14:55:31 »
Jag har ett minne på 16gb som är nytt som inte verkar funka på minF750.
Hur ska jag formatera det för att det ska funka?
Vilket filsystem och storlek på allokeringsenhet?

/Henrik

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #25 skrivet: 26 november 2014, 04:41:21 »
Jag har ett minne på 16gb som är nytt som inte verkar funka på minF750.
Hur ska jag formatera det för att det ska funka?
Vilket filsystem och storlek på allokeringsenhet?

/Henrik

Prova att formatera med allokeringsstorlek 16k (16384 bytes). Fungerade för mig. Vad gäller filsystem tror jag det var FAT32 som jag valde.
Återkom gärna och berätta om det fungerade. Är nämligen nyfiken på om det är samma problem som spökar hos dig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!