Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
MMA termostat - förinställning samt spel av ventil
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: MMA termostat - förinställning samt spel av ventil (läst 7755 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
villvetamer
Nyfiken amatör som ännu inte är
Expert på värmepump
Antal inlägg: 699
Karma +0/-0
Är rustad med en omättlig törst på kunskap
villvetamer
«
skrivet:
14 mars 2014, 19:57:08 »
Citera
Var på besök hos min mamma som bor i bostadsrätt. Hon har haft problem med att en radiator varit varm hela tiden fast termostaten är avvriden. Först försökte fastighetsskötaren bara byta termostat, men det funkade inte. Så då bytte de ventil. Nu när jag kom på besök hos henne var termostaten avslagen med radiatorn varm.
Jag skruvade bort MMA termostaten (bifogad bild) och motionerade ventilen. Den gick relativt lätt så jag tror inte det är felet. Därmot satt termostaten väldigt lite fastskruvat, nästan så man kunde lossa den med handen från gängorna.
Nu har det gått över en timma och det är fortfarande varmt
i övre delen av radiatorn.
Fråga 1:
Vad är normalt spel på den lilla pinnen som ska justera flödet? Det gick att trycka in den, dvs. röra den, ca 2-3mm.
Fråga 2: Vad är en vettig förinställning på termostaten? Samt hur ändrar man detta?
Tänkte om det kan vara så att de ställt det lägsta värdet för högt.
Bifogar en bild på de två hål i MMA termostaten där man kan se att det är en blå pigg i den ena (gissar det är det lägre värdet?).
Vad annars kan vara fel?
«
Senast ändrad: 14 mars 2014, 21:19:04 av villvetamer
»
Loggat
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
SV: MMA termostat - förinställning samt spel av ventil
«
Svar #1 skrivet:
17 mars 2014, 13:51:17 »
Citera
I hopp att någon kanske kan svara på mina tidigare frågor så kan jag bara tillägga att själva radiatorkopplingen verkar vara lite unik om man jämför med MMA, Danfoss, LK, Altech m.fl. Se följande länk:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/radiatorkopplingsdetaljer/
Det som skiljer denna är den lilla flödesregleraren ovanför termostaten.
Vad har den för syfte?
Spontant känns det som den ska vara just en flödesreglerare som man förinställer för att få rätt flöden genom radiatorn. Den borde väl inte påverka att radiatorn är varm om termostaten är stängd? Dvs. termostaten ska väl ändå stänga av flödet helt oavsett storleken på flödet?
«
Senast ändrad: 17 mars 2014, 13:56:37 av villvetamer
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30701
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
17 mars 2014, 22:01:07 »
Citera
Det är inte säkert att det är ett MMA-koppel, det kan vara så enkelt att nån skruvat dit en MMA-termostat på ett koppel av annat fabrikat utan att använda adapter, i så fall kommer termostatens reglerdel inte i kontakt med piggen.
Kan du kolla på radiatorkopplet och se om du hittar nån märkning?
«
Senast ändrad: 17 mars 2014, 22:03:02 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #3 skrivet:
18 mars 2014, 08:09:02 »
Citera
Det är noterat
Carl N
. Tack för svar!
Låter helt klart som en vettig förklaring. Jag ska kolla det direkt när jag är tillbaks i lägenheten om några dagar.
När det gäller den ventil som syns på bilden (jag ritade en röd pil som pekar på den). Vad bedömer du att den har för funktion?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30701
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
18 mars 2014, 09:30:19 »
Citera
Jag har aldrig sett en sån förut men du har troligen rätt i att det är en instrypning av grundflödet. Den ska inte påverka termostatens funktion.
«
Senast ändrad: 18 mars 2014, 09:32:01 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
villvetamer
Expert på värmepump
Karma +0/-0
villvetamer
«
Svar #5 skrivet:
29 mars 2014, 08:56:39 »
Citera
Fick samtal av VVS:are varit förbi hos morsan häromdagen. Det var ventilen som var trasig och som han bytte. Nu funkade det återigen.
Behöver man stänga av vattnet i radiatorn när man byter ventil? Tänkte om det börjar läcka ut varmvatten.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1636
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
TS Comfort AB
Erik Renberg
Stefan61
Zyberdude
Schnyggve
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info