Hej. Dina rumstermostater är inte så smarta sommånga tror. De kanbara vara helt öppna eller helt stängda.
Börja med att sätta alla termostater på nått högt (23 grader). Luska sedan ut vilken slinga som är i rummet som inte blir varmt genom att sänka den termostaten till min och se vilken ventil som stängs efter ca 5 min.
Troligtvis har du för lågt flöde i slingan där det är kallt, som tur är kan man med enkla medel justera flödet ofta med en insexnyckel.
Blir det nu för varmt så sänk värmekurvan på pannan (fet skall alltid snurra vatten i golvet men man får sänka tempen om det blir för varmt)
Återkom med frågor / resultat
Jag läste din optimeringsguide för 750 och fick ett par frågor till.
- Hur hänger förhållandet ihop mellan termostaterna, rumsgivaren och inställd värme i pumpen?
Jag tror det är så här(så får du rätta mig):
Exempel 1:
Pump inställd på 21 grader
Rumgivare i vardagsrum
Termostat i vardagsrum ställd på 21 grader
Termostat i sovrum inställd på 19 grader
Termostat i badrum ställd på 25 grader
Slingan till sovrummet kommer strypas när temperaturen i sovrummet når 19 grader.
Slingan till vardagsrummet kommer i princip vara öppen hela tiden då rumsigvaren och termostaten är mäter samma temperatur vilket också är samma som pumpen är inställd på.
Slingan till badrummet kommer vara konstant öppen men eftersom pannan är inställd på 21 grader så kommer temperaturen aldrig gå upp till 25. (Eller är värmen som leds ut så varm att den alltid kommer värma golvet, oavsett vad jag ställt på pumpen?)
Exempel 2:
Pump inställd på 19 grader
Rumgivare i vardagsrum
Alla slingor är konstant öppna men inget rum kommer nå högre än 19 grader då det är inställt på pumpen och rumsgivaren kommer strypa värmen oavsett vad termostaterna är inställda på.
Exempel 3:
Pump inställd på 25 grader
Rumgivare i vardagsrum
Slingorna i vardagsrum och sovrum kommer justeras efter termostaternas inställning. Slingan i badrummet kommer vara igång konstant eftersom pannan är inställd på 25 grader och rumsgivaren i vardagsrummet mäter 21. Således producerar pannan värme hela tiden och kör den mest i slingan till badrummet?
Om man stänger av rumsgivaren kan man inte längre ställa in temperaturen på min Nibe 370. Hur skall man tänka då?