Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
AQUAES 480, vad är dens cop/scop?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: AQUAES 480, vad är dens cop/scop? (läst 2730 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Wemmis
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Wemmis
«
skrivet:
12 mars 2014, 13:08:30 »
Citera
Hejsan våran AQUAES 480 är 23 år gammal så jag antar att det bara är en tidsfråga innan den lägger av.
Jag har försökt ta reda på vad vår AQUAES har för cop/scop värde så jag har något att jämföra emot nya pumpar med, men jag kunde inte hitta det varken på internet eller i manualen.
Så har någon koll på scop/cop på en AQUAES 480 från 93, och om möjligt skulle jag gärna vilja veta dens varmvattenberedningsförluster.
Vi har enbart radiatorer, ingen golvvärme.
Ursäkta om jag har missat att angiva någon relevant information, jag är ganska ny på det är med frånluftsvärmepumpar.
MVH Kristoffer
«
Senast ändrad: 12 mars 2014, 14:28:59 av Wemmis
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29890
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: AQUAES 480, vad är dens cop/scop?
«
Svar #1 skrivet:
13 mars 2014, 07:05:31 »
Citera
Hej!
COP på kompressorn ligger väl kring 3 tror jag, men sen tillkommer cirkpump, fläkt och elpatron/sköldar.
Vad jag sett så verkar den ge ungefär samma besparing som en Nibe 370 eller IVT 690 så du kan säkert jämföra med dessa.
Förlusterna från VVB har jag ingen aning om, troligen är detta rätt försumbart i jämförelsen md andra maskiner.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
13 mars 2014, 07:34:24 »
Citera
Håller med, det har inte hänt så mycket med COP på frånluftsvärmepumpar de senaste 20 åren, även nya konventionella on/off-värmepumpar med 1.5 till 2 kW uteffekt verkar ha en COP på runt 3.0.
Du kommer alltså inte tjäna sååå mycket på att byta i förtid, utan min rekommendation är att du kör tills den rasar.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
13 mars 2014, 10:03:09 »
Citera
Har ett dokument med ett gammalt test som jag tror publicerades 2001. Kanske ger det användbar info. Alltså ingen direkt skillnad på COP. Förlusteffekten är förmodligen lite lägre på nya modeller.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
hawkeye99
dipl. kyl o värmepumpstekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Kågeröd
Antal inlägg: 441
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #4 skrivet:
13 mars 2014, 12:23:49 »
Citera
Hej
vill du ha en pump med högre effekt och cop, så skall du kolla på nibe 750, etk 5000 etc. Har inte koll på vad ivts heter. Men det är inverterstyrda frånluftare med högre kapacitet.
Avluften är ner till -12 och det innebär att kondensinsoleringen måste vara rejäl till avluften. Mångagånger tar man upp ett nytt hål i väggen för avluft om det inte går att täta med diffussionstät isolering. Det blir mycket kondens från avluftsröret ( utsidan) och det kan röta sönder det mesta.
De är också betydligt dyrare så allt hänger också på vad du förbrukar etc.
Ett alternativ är att du som Rickard skrev kör tills det rasar. Du kan oftast köra på elpatron efter att kompressorn gett upp för att ha värme och varmvatten.
Uteffekten på de gamla pumparna låg runt 2kw, så ner till runt 3-4 plusgrader klarar dem, sedan stöttar elen.
Var hos några bekanta häromveckan som klagade över sin elräkning. Kolladeinställningarna på deras ivt 490 från 2003 och det visade sig att de hade en väldigt hög kurva. Eftersom huset blev för varmt var alla termostater avstängda.
Jag sänkte kurvan rejält och visade hur han skulle göra för att justera upp eller ner, fyllde på lite vatten också, och spärrade elpatronen ner till -2 grader. öppnade alla termostater fullt. Har inte varit där sen, så vet inte om det gjort någon skillnad men det bör ha gjort det, för elpatronen stod och tickade på rejält när jag var där.
För att komma ner i kostnader med en frånluftspump är det också ett alternativ att installera en luftluft. Hus med frånluft eller till/frånluft är oftast väldigt välisolerade och många har öppen planlösning vilket gör att en luftluft sprider sig väl i huset.
Hus med ftxaggregat och cirkulationsluft är suveränt med en luftluft, då luften sprider sig i hela huset. finns ju olika varianter av de systemen, allt ifrån frånluftsvärmepumpar med ftxmodul till rena ftx med elpatroner. Har haft kunder som legat på 11-12000 kwh med varmvatten och hushållsel med dessa system. Nu kom jag från ämnet lite, men allt handlar om din förbrukning och din vilja att investera. ÄR det byte rakt av, kör med den gamla tills den rasar eller du märker att elförbrukningen sticker.
Loggat
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
Wemmis
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Wemmis
«
Svar #5 skrivet:
15 mars 2014, 21:34:31 »
Citera
Tack så mycket för alla svar!
jag tog och räknade lite på det nya pumparna och er rekommendation om att köra tills det rasar verkar vara den bästa lösning, så jag kommer göra just det.
MVH Kristoffer
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1280
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
berkan
Breeelin
Mohaaa
alvinpalv
Börje__
KedjehusFilip
Apelsin
tipo874
svenske kocken
EvertL
gluecifer
LARS6HOC
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info