0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Marken under spelar också roll har du torr sand isolerar den med, och en meter sand är ganska bra isolering fast gratis. Har du taskig dränering och vatten som rinner under huset leder det bort värmen effektivt. Ja isolering är bra men...Själv har jag 15 cm lekabetong och ca 3 meter sand ner till grundvattnet det funker utmärkt.Jag var skälv rädd att förlusterna skulle bli stora men det har de inte blivit.
Tänkte nu köra med 100mm isolering i golvet så får jag se vad som sker, möjligen skulle det bli 50mm med frigolit och 50mm med finnfoam (som nu enligt tillverkarna är typ dubbelt bättre än frigolit då det är slutna celler ?!). Pumpen måste ju få arbeta lite med.
100mm, hmmm. Antar att du räknar med att elpriset ska gå ner. För det måste det göra om det ska löna sig att spara in på något så billigt som cellplast, och som tar några minuter att lägga ut. Faktum är att det krävs att elpriset halveras för att det ens ska vara lönt att börja fundera på att lägga mindre än 200
Alltså, den gula linjen är temperaturen i plattan, och den beigegröna linjen är temperaturen under platta och isolering.