Rent generellt brukar man väl rekommendera runt 4 graders deltaT på golvvärme för att få en jämn golvtemperatur.
Värmepumparna (speciellt med R407C som köldmedium) vill gärna ha minst 5 graders deltaT, gärna runt 7 grader.
Dessa två önskemål ligger inte riktigt i fas, men jag personligen skulle nog söka en kompromiss på runt 5 grader deltaT på varma sidan.
Har du golvvärmefördelare med pusch (extern cirkpump i shuntgruppen) så kan du strypa in flödet till/från golvvärmefördelarna så du får lägre deltaT i golvvärmeslingorna än du får in/ut ur värmepumpen. (= du kör ett högre flöde i golvvärmeslingorna än in/ut ur värmepumpen)
Tveksamt om det lönar sig dock, utifrån de tester rörande COP som jag sett forummedlemmar göra så verkar värmepumparnas COP öka i vart fall ned till 5°C deltaT på varma sidan, även om detta inte är det av tillverkarna rekommenderade värdet.
Hur mycket av rekommendationen som har med livslängd/slitage på värmepump och hur mycket som hänger ihop med att EN-normen stipulerar 10 graders deltaT på varma sidan låter jag vara osagt.
Tillverkarna testar och effektmärker sina maskiner utifrån prestanda vid 10°C deltaT på varma sidan enligt norm.
R407C har en glide på runt 5 grader, vilket innebär att vätskan har en varierande förångningspunkt som ligger i ett intervall på runt 5 grader, så för att få till en fullständig förångning så bör deltaT på KÖLDMEDIAT över värmeväxlaren vara minst 5 grader.
Exakt hur vattentemp och köldmedietemp korrelerar med varann i växlaren vet jag inte, men man kan väl anta att deltaT på köldmediat ligger något högre än på vattnet i varma värmeväxlaren.
De som är kunnigare än mig på kylteknik får gärna komplettera min utläggning i detta ämne.