0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe 310P har ingen växelventil. Värmen shuntas ut från tanken. Inställning värmekurva 5 med förskjutning -1 är bara en grov vägledning. Optimal inställning måste provas fram för varje hus. Försök t.ex. med förskjutning +1 under några dygn.
Nibe 310p ger nog maximalt 1,5+0,5 = 2,0 kW utan elpatroner (finns 6 st 3 på 1 kW och 3 på 2 kW). De kan kopplas in olika mycket. För egen del börjar värmepumpen gå utan patron vid +5 grader under förutsättning av måttligt uttag av varmvatten.För ditt hus med stor betongsula behövs det nog än varmare ute för att det skall gå runt. Inne temperaturen styr du själv med ratten förskjutning av värmekurva. Den andra inställningen beror av husets värmetröghet. Betong= trögt.Du borde ha en energimätare inkopplad till värmepumpen, då kan du direkt se förbrukningen månad för månad. Själv gör jag inte av med mer än 5.500 kW till uppvärmningen med min 310p. Men vi är bara två personer numera och duschning drar mycket energi.Däremot kan du ha onödigt mycket elpatron inkopplat. Det drar mer energi än att ha väl avvägt mot TOF. Dvs energibehovet den kallaste dagen på året.
Ser ut som det går åt mycket varmvatten på morgonen! Annars tycker jag det ser ganska normalt ut för ett välisolerat hus med annan kompletterande värmekälla och/eller mycket hushållsapparater inkl TV och datorer etc igång. Då stannar kompressorn och vilar en stund (minst ca 20 min åt gången och oftast dagtid). Värmekurva 5 med -1 och kurva 7 med -3 skiljer nästan inte alls vid den utetempen så det måste vara annat som bidrar till att innetemperaturen blivit ett par grader högre.
Senaste mätningen ser ju fullkomligt märklig ut. Kan inte vara korrekt. Kollar du vad utetemperatur, innetemperatur och framledningstemperaturen till golvet är, när det maxar? Vad har du för elmätare, som ger dessa ganska tätt samplade mätningar och utskrifter över hela dygnet. Kan det vara ett mätfel?