Tänkte höra med er rörisar här (+ alla andra duktiga hemmapulare!), är det någon ide att satsa på att renovera en gammal köksblandare från 90-talet, av märke Mora-temp?
Har bytt ventilpaket en gång för mindre än ett år sedan och läser nu här:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CFMQFjAE&url=http%3A%2F%2Fh24-files.s3.amazonaws.com%2F85795%2F240665-kPJQ7.pdf&ei=8xMTU_b_OuKs4ASQiYCoCw&usg=AFQjCNEfPioKSGMNQTXfudZsRtcZUsIeNQ&sig2=kFJB2_S7hGKHjy18hFvlrQ&bvm=bv.62286460,d.bGEGrejen är att vi har rätt långt ifrån VVB så man vill gärna ha lite extra hög temp på varmvattnet för att minimera tiden det tar att få varmt vatten till köket.
Nackdelen är förstås skållningsrisk (om man inte ställer in lägre max-temp i blandaren) men det får man ta, är ju värre med den saken i tvättställ eller dusch.
Men, denna blandare har ju ett antal gummidelar som ska få någorlunda smörjning av armatur(silicon)fett, och vid höga temperaturer så misstänker jag att fettet inte sitter kvar så länge med resultatet läckage och/eller trög spak.
I mitt fall läcker den om man stänger i kalla läget + att det inte kommer något riktigt kallt vatten länge(!), kanske går att justera men...någon saft liknande problem?
Jag har förstått att Mora tagit denna typ av blandare ur produktion nu, och förhoppningsvis ersatt den med något bättre, är det vad jag också bör göra istf att köpa nyt ventilpaket med kolv igen?
De blandare jag monterat för 8-10 år sedan i tvättställ tycker jag är betydligt mer stabila och mekanismen i spaken går betydligt lättare trots nästan 10 kg på vattentrycket.
Det är Gustavsberg/VA blandare Nordic, de verkar vara uppbyggda på annat sätt, med helkeramiska tätningar som inte kräver något smörjmedel (?). Funkar mkt bra så långt!
Jag var skeptisk till denna typ när jag köpte Morablandaren en gång då jag sett andra engreppsblandare bli rejält tröga i spaken vid högt vatten tryck, det kan inte en Mota-temp bli iaf. Men det är inga problem alls som sagt med detta i Gustavsberg-Nordic heller.
De har ju dessutom (patenterat?) energi- + vatttensparfunktioner som man kan justera som man vill:
I videon framgår ju även hur enkelt kan byta hela ventilpaket om det skulle behövas.
(Betydligt mindre meck än en gammal Mora verkar det:
)
Funderar på att satsa på en sådan istället till köket.
Vad jag absolut inte ska köpa vet jag iaf, Oras...den som någon gång åkt gammal Finlandsfärja vet vad jag tänker på ...halva slaget i spaken är glapp, sen kommer det ev. lite vatten...
Vilka blandare tycker ni är bäst för ett kök, som ju används mest i hela huset?
Vill inte betala extra för ngn mode-designmodell men kostar det inget så...