0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
"det pyser ut överallt även med professionellt installerade maskiner" - "..finns det i många fall ingen gas att ta hand om". Jag baxnar, är det så illa? Har du länkar till detta? Låter för mig som du borde tipsa "Uppdrag granskning" för att ditt budskap ska nå ut!
Onödigt att störa dem med sånt här tjafs när det finns viktigare saker att belysa/behandla i vårt samhälle. Dagens gaser är ju dessutom betydligt beskedligare än tidigare för miljön samt för de som hanterar dem dagligdags.
men faktum är ju att man kommit fram till att uppvärmningen av atmosfären tom går snabbare nu än vad man beräknade för 5 år sedan,
Det är tvärtom skulle jag vilja hävda. Temperaturökningen har under de senare åren planat ut och man vet inte riktigt varför. Senaste förklaringen jag läste, det var bara någon vecka eller två sedan det stod om det i tidningarna, var att vindarna i Stilla havet har varit sådana att kallare bottenvatten har förts upp till ytan.
Var det inte tom så att det var under dom 15 senaste åren som temperaturen planat ut
I samband med 1987 års Montrealprotokoll förbjöds användningen av CFC-gaser, som bland annat används i frysar, till år 2010. I och med det ansågs det största hotet mot ozonlagret avlägsnas. För utan ozonlagret som filtrerar bort skadligt solljus vore liv på jorden omöjligt. Det har dock visat sig att vissa ozonvänliga alternativ istället fungerar som ”superväxthusgaser”, som istället påverkar jordens klimat negativt. År 2050 kan en femtedel av växthuseffekten orsakas av superväxthusgaser, samtidigt som det finns ozon- och klimatvänliga alternativ. Så varför används inte dessa istället? Det finns flera orsaker, som programmet tar upp. Och faktum kvarstår: Förbudet mot CFC-gaser är den första – och hittills enda – globala frågan som lösts internationellt.