0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undrans hur stor damm jag måste gräva på tomten för att kunna bygga ett vågkraftverk?
Puckonen, jag tänkte väl lite mera på STORA elförbrukare som tex skogsindustrin. Där finns det knappast nått problem med mark som ligger under och nära det befintliga stamnätet.Det skulle vara intressant att se lite kalkyler av någon som inte är frälst och därmed har lite trovärdighet.
Gällande solenergi så kan man väl ranka effektiviteten enligt följande?.1. Ren solvärme (om man kan tillvara ta den för varmvatten lokaluppvärmning etc)2. Vågkraft >el3. Vindkraft >el4. Pellets? > värme + el (Men det går ju mkt förluster upp i rök så jag vet inte)5. Solceller >el
Och jag har sett siffror på att om man räknar energi/CO2emission så tar det det typ 15 år för solceller att börja bidra, innan betalar man bara tillbaka till jorden vad som åtgått vid produktionen av solcellerna.
Gamla siffror, för några år sedan var det ca 6 år som behövdes. Om det handlar om utnyttjande av instrålad solenergi blir min ranking efter verkningsgrad: 1. Solvärme (solfångare har ca 50 % verkningsgrad). 2. Solceller ca 15 %3. Pellets ca 0,2 %. 4. Vindkraft, < 0,1 % 5. Vågkraft, måste vara lägre än vindens då det är vind som ger upphov till vågorna. Siffran för pellets är lite orättvis, den utgår från tillväxten per hektar skog och inkluderar mellanrum mellan träden. Det går inte att täcka markytan fullständigt med solceller eller solfångare så de siffrorna bör halveras.
Vad jag tror angående solel i dag är att dess ev. lönsamhet är (precis som vindkraft) helt politiskt beroende. Dvs lönsamheten beror helt på vilka subventioner den sittande regeringen vill ge. Och i mina ögon är all ekonomisk verksamhet som med skattemedel gynnar ett fåtal inte OK. Däremot älskar jag all verksamhet som kan stå på egna ben och ev ger en ekonomisk vinst. Inte minst i skenet av det faktum att det fattas pengar till, i mina ögon, betydligt viktigare saker som tex skola, sjukvård, äldreomsorg mm mm.