0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blir dyrt med andra ord Synd för det är ett bra rum för öl, vin, potatis, konserver...Är ju ett rum i en källare, oisolerad platta, på vintern skulle det gå fint att få det kallt där nere men värre på sommaren.
Jag har en matkällare som fungerar rätt bra den har två ytterväggar och två mot källaren där jag har ca 18 - 20 grader. Det enda jag gjort är att jag har isolerat ordentligt mot dom varma rummen och till ca 1 m under marknivå. Väggarna är av 25 cm putsade lekablock och på dom sitter det 10 cm frigolit (hela väggen mot varma utrymmen och ca 1,5 meter på ytterväggarna även taket är full isolerat. På sommaren blir det kanske 12 - 13 som varmast och på vintern blir det ca 0 om jag inte har min frostvakt igång.
Spånar lite till. Har du för varmt där, gör ett lagom hål i en innervägg och bygg in ett begagnat kylskåp utan dörr så flyttar du ut värmen och ölen som ska bli kallast ställer du i skåpet.
Har du ingen isolering under golvet så är golvtempen i stort sett lika som marken under. Så bra som det kan bli.Har du isolering under så är det väl kört med enkel lösning, så då kan du kanske bila upp, ta bort isolering, fyll med bra värmeledande material (jord?) bra så kanske, stampat jordgolv precis som förr i värden? Eller gjut ett nytt betonggolv direkt mot marken. Jag hade en granne som byggde nytt, ville ha typ jordkällare inne i källaren, men han gjorde bara en del av golvet öppet, 1/2 m2 c:a, men det funkade inte, blev för varmt där inne precis som hos dig.Han hade inte isolerat väggarna inåt uppvärmda delar men väggen utåt mot marken. Borde ha gjort tvärtom.
Detta ärju ett vp-forum så...Kan du dra vpns brine via matkällaren och sätta en fläktkonvektor där så borde du få bättre cop på köpet.Sedan kan man ju välja vilken av ink eller utg brine du vill värma beroende på hur mycket kyla kyla som behövs.