Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daghöjning?  (läst 1721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
Daghöjning?
« skrivet: 14 februari 2014, 13:05:39 »
Hej, funderingar som skall testas!
Har alltid hört att nattsänkning inte fungerar med värmepump, därför tänkte jag testa tvärtemot.
Låta pumpen jobba mer mellan 10.00-22.00 (utomhustemp. ca. 5 °C högre dag än natt).
Varför?
Jo här nere ligger vi flera månader om året vid gränsen för avfrostning (minska antalet avfrostningar).
Jag har en golvslinga sist i systemet (kallaste utrymmet)som tvingar mig till nuvarande framledningstemp, termostater på alla radiatorer i övrigt.
Tanken är att betongen med golvvärmen skall lagra, jämn ut och höja temperaturen i detta utrymme samtidigt som övriga utrymmen ej påverkas.
Hur?
Höjer förskjutningen av kurvan 2 ° samt inför nattsänkning med 4 ° (framledningstemp.) mellan 22.00 till 10.00 alla dagar.
Återkommer med erfarenheter om några veckor ev. månad.

MVH jfl ;)
« Senast ändrad: 14 februari 2014, 13:09:35 av jfl »
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!