Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du välja om du skulle köpa en ny bil idag?

Volvo
19 (15.4%)
Volkswagen
11 (8.9%)
Toyota
11 (8.9%)
Ford
5 (4.1%)
Hyundai
4 (3.3%)
Renault
0 (0%)
Peugeot
1 (0.8%)
Kia
7 (5.7%)
Mitsubishi
3 (2.4%)
Nissan
3 (2.4%)
Mazda
1 (0.8%)
Opel
3 (2.4%)
Citroen
2 (1.6%)
Skoda
12 (9.8%)
Mercedes
6 (4.9%)
BMW
12 (9.8%)
Audi
9 (7.3%)
Subaru
8 (6.5%)
Honda
2 (1.6%)
Fiat/ Jeep
1 (0.8%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
1 (0.8%)
Tesla
2 (1.6%)
Lexus
0 (0%)

Antal personer som röstat: 123

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du köpa?  (läst 146874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #210 skrivet: 01 oktober 2015, 10:56:39 »
Varför skall dom egentligen återkalla miljontals bilar i Europa? EU har ju ingen reglering av NOx-utsläpp, och skall man ändå sänka utsläppen av NOx så måste man öka bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen, vilket är reglerat inom EU.

Euro 5 säger max 180 mg NOx/km
Euro 6 max 80 mg/km

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #211 skrivet: 01 oktober 2015, 11:01:54 »
Från EU's synvinkel är det ju inget fel på bilarna, så det enda vi kan göra är ju att stämma VAG för att dom har lurats och säga åt dom att inte göra det igen.
Jag förstår inte hela karusellen med återkallande av bilarna. Det enda VAG behöver göra är ju att ta bort/inaktivera den specialadel av programmet som aktiveras vid vissa labbtester. Ingen bilägare kommer ju att märka nån skillnad förutom att VAG måste höja priserna på sina bilar för att täcka kostnaden för alla servicejobb...

Euro 5 säger max 180 mg NOx/km
Euro 6 max 80 mg/km

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

Ja, och det är frågan om Euro5-motorer som i verkligheten släpper ut upp till 40ggr USA's gränsvärde på 1mg, dvs fortfarande långt under våra gränsvärden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #212 skrivet: 01 oktober 2015, 11:09:59 »
Fast Transportstyrelsen hade ju gjort egna tester, tydligen av en VW, en BMW och en Volvo, och samtliga klarade kraven i testmiljö, men samtliga låg ca 10x över gränsvärdena i vanlig trafik.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-ar-inte-ensamma-med-hoga-utslapp-195699/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/uppdatering-av-laget-med-volkswagen/
« Senast ändrad: 01 oktober 2015, 11:15:10 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #213 skrivet: 01 oktober 2015, 14:19:33 »
Så egentligen har det inte hänt något, detta var redan känt sedan åratal, utom för det att VW helt plötsligt krypit till korset och erkänt att de är skurkaktiga svin.
Vilka affärsmässiga taktiska överväganden ligger bakom detta?

Föreslår att inte en enda VW/Audi/Skoda/Seat-ägare lämnar in bilen för en uppdatering av mjukvara de inte har någon som helst glädje eller nytta av.
Och att VW kommer överens med alla berörda myndigheter hur mycket de ska pröjsa.
Sen back to business as usual.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #214 skrivet: 01 oktober 2015, 14:25:51 »
Angående partikelutsläpp så var det den synliga nersotningen som motiverade högre skatt på dieselbilar, de uppfattades som mer nersmutsande - vilket var sant en gång i tiden.
De små mer skadliga partiklarna släpps ut av bensinbilar också, enligt en del rapporter t o m mer än med diesel

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121201/partikelchock-bensinbilar-smutsigare-an-dieselbilar
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #215 skrivet: 01 oktober 2015, 15:18:12 »
De små mer skadliga partiklarna släpps ut av bensinbilar också, enligt en del rapporter t o m mer än med diesel

Och praktiskt taget enbart av direktinsprutade bensinmotorer - VAG's TSI/TSFI , Mitsubishi/Volvo GDI m fl.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #216 skrivet: 01 oktober 2015, 15:45:49 »
Och praktiskt taget enbart av direktinsprutade bensinmotorer - VAG's TSI/TSFI , Mitsubishi/Volvo GDI m fl.

Mao är det en bluff som sprids från dieselmaffian att ottomotorer sprider lika mkt eller mer partiklar än moderna dieslar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #217 skrivet: 01 oktober 2015, 15:46:19 »
Så egentligen har det inte hänt något, detta var redan känt sedan åratal, utom för det att VW helt plötsligt krypit till korset och erkänt att de är skurkaktiga svin.
Vilka affärsmässiga taktiska överväganden ligger bakom detta?

Myndigheterna i USA hotade ju med importförbud om de inte förklarade diskrepansen mellan testmiljö och verkligheten.

Det var erkännande under bilan...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #218 skrivet: 01 oktober 2015, 15:49:58 »
Från EU's synvinkel är det ju inget fel på bilarna, så det enda vi kan göra är ju att stämma VAG för att dom har lurats och säga åt dom att inte göra det igen.
Jag förstår inte hela karusellen med återkallande av bilarna. Det enda VAG behöver göra är ju att ta bort/inaktivera den specialadel av programmet som aktiveras vid vissa labbtester. Ingen bilägare kommer ju att märka nån skillnad förutom att VAG måste höja priserna på sina bilar för att täcka kostnaden för alla servicejobb...

Ja, och det är frågan om Euro5-motorer som i verkligheten släpper ut upp till 40ggr USA's gränsvärde på 1mg, dvs fortfarande långt under våra gränsvärden.

Jo...Purjo. det kommer bilägarna att märka mkt av . Det är nämligen precis samma sak som om du återställer en chiptrimmad diesel...
Det är precis det VAG har ägnat sig åt.
Chiptrimmad diesel skulle aldrig klara ett cert-test, det är liksom det som är grejen.
« Senast ändrad: 01 oktober 2015, 15:52:05 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #219 skrivet: 01 oktober 2015, 16:07:55 »
Nja, chiptrim har du ju nytta av dagligen. Det specialprogram VAG har installerat aktiveras ju bara under väldigt specifika förhållanden. Om du lämnar in bilen så att dom tar bort eller stänger av det programmet så kommer du inte att märka något.
Eftersom dom inte (inom EU) behöver göra något för att minska NOx-utsläppen på berörda motorer så behöver dom ju inte göra nånting alls i praktiken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #220 skrivet: 01 oktober 2015, 16:21:53 »
De har sålt chiptrimmade bilar i praktiken, med mjukvara som ställer ner nox o partiklar i testsituationer.
Har de haft den funktionen i Sverige så betyder det att bilarna annars inte klarar svenska krav. Och att det kommer att märkas när man är ute och kör "nerchippat". Annars skulle de aldrig tagit risken att bli upptäckta med fusk .
« Senast ändrad: 01 oktober 2015, 16:25:14 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #221 skrivet: 01 oktober 2015, 17:00:53 »
Bilarna klarar ju Svenska krav även utan den speciella mjukvara, så vad är det dom skall ändra på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #222 skrivet: 01 oktober 2015, 17:42:53 »
Bilarna klarar ju Svenska krav även utan den speciella mjukvara, så vad är det dom skall ändra på?

Hur vet du det ? Varför finns den då ?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #223 skrivet: 01 oktober 2015, 17:49:34 »
VW lade in en funktion i sitt program för att bilarna skulle klara Euro 5 normen som kom till 2008 i testbänk.
Andra tillverkare installerade SCR system med insprutning av addetiv för att klara de skärpta kraven på NOx emissioner.
VW valde att fuska till sig Euro 5 godkännande istället.
Den nya programvaran kommer att öka förbrukningen vilket gör att många "miljöbilar" inte längre kommer att klara CO2 kraven för att kallas miljöbil.
Det kan möjligtvis även påverka bilens köregenskaper något.
Sverige har inga egna regler utan följer EU's utsläppsstandard.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket bilmärke skulle du köpa?
« Svar #224 skrivet: 01 oktober 2015, 18:32:42 »
Just det .
Diesel -en på sikt förbjuden process.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!