Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmekurva vs rumstermostater...  (läst 5148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DrBaltazar

  • Gäst
DrBaltazar
Värmekurva vs rumstermostater...
« skrivet: 09 februari 2014, 13:29:51 »
Japp ytterligare en tråd i detta ämne... Jag har sökt och läst en hel del här och visst finns det hur mkt som helst att läsa men ger ändå upp när jag inte hittar exakt rätt. Så hänvisa mig gärna till existerande tråd!

Bakrgund; har NIBE 750 med rumstermostater i alla rum. Tvåplanshus på 170 kvm och golvvärme både uppe och nere. Har inte bott i huset ett år än, och systemet inte riktigt "testa" för kall väderlek efter denna milda vinter men har redan som många andra här lite problem speciellt när det ligger runt 0:an och då speciellt i kombination med blåst. Speciellt på ovanvåningen har vi upplevt att vi inte får upp riktig värme i tex ett av sovrummen (två fönster/ventiler).
Så har haft önskemål om att få upp värmen i slingorna.
Från början var LVP inställd på kurva 5 och alla rumstermostater inställda på "mitten". Enl entreprenörer skulle vi inte röra rumstermostater... Jag testade dock att ställa alla rumstermostater på max (utom i de rum där det asbolut inte behövs som garderober). Tyckte det fungerade rätt bra. Sedan kom entreprenör tillbaka i ett annat ärende så ställde frågan igen. Han menade då att vi istället skulle köra kurva 7 och ställa tillbaka rumstermostater till "mitten"... Har provat det nu någon vecka och tycker det blivit kallare igen trots att det blivit varmare ute...

Till min teori då. Är det inte bättre att utgå från alla rumstermostater i max och därmed nyttja den värme som LVP genererar på inställd kurva för att på detta sätt finna en lämplig kurva som samtidigt belastar LVP så lite som möjligt (generellt borde man väl sträva efter så "lågt nr på kurva" som möjligt?) och sedan istället sänka i speciella rum samt om det blir för varmt av någon anl?

Kunde skrivit mer, men tror jag börjar så här för det är grundfrågan.

Tack på förhand!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4997
  • Karma +3/-0
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2014, 13:36:05 »
I princip ska alla termostater bort/ställas på max när du trimmar in rätt kurva. När du funnit den och alla rum har den mintemp du önskar så kan du som steg ett försöka strypa de slingor/raddar som värmer det rummet.
Vill du sedan ha svalare någonstans så är det OK med termostatstyrning där men inte överallt, VP behöver kunna göra sig av med värmen när den går.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2014, 16:07:11 »
Han menade då att vi istället skulle köra kurva 7 och ställa tillbaka rumstermostater till "mitten"... Har provat det nu någon vecka och tycker det blivit kallare igen trots att det blivit varmare ute...

Du kan ju fråga honom om han brukar köra bilen med full gas och reglera hastigheten med bromsen?
Ställ tillbaka termostaterna till max och reglera innetemp med kurvan som du gjorde, det är betydligt bättre för värmepumpens livslängd och för driftsekonomin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2014, 00:30:22 »
Jo vars. Så kan man väl säga kanske.
Men din verklighet bygger också på raka motsatsen, egentligen. Dvs du har bara full gas eller 0 gas.

Till skillnad från TS som har en inverter.

Det som är viktigt är att man hittar rätt kurva. Och för att göra det bör man ha termostaterna helt öppna. Man vill inte köra en onödigt hög kurva och sedan strypa bort hela tiden med termostater.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

DrBaltazar

  • Gäst
DrBaltazar
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2014, 08:48:26 »
Tack för snabba svar!

Jag känner mig iaf därmed tillfälligt trygg i att köra vidare enl min teori.   :)
Ändrade tillbaka till kurva 5 och man öppna rumstermostater igår.


Samtidigt så tycker jag att flera av er indikerar att man ska köra med fullt öppna rumstermostater för att finna rätt kurva. Så långt i linje med "min teori". Men ska jag sedan tolka er som att jag ska vrida tillbaka rumstermostater till mellanläge?
Jag har i så fall lite problem med att koppla teorin bakom detta... För det kommer ju att innebära att det blir kallare igen och jag därmed kommer att behöva ändra till annan, högre, kurva...?

Passar på att slänga in en annan generell fråga också, delvis relaterad.
Anta att det blir en "plötslig" kall, ev blåsig dag och huset eller iaf vissa rum uppfattas som kalla.
Vad svarar LVP/systemet snabbast på;
1) en ändring av kurva
2) justering av rumstermostater
(givet då att man kör med "medelinställning" och faktiskt kan justera uppåt också, inte bara strypa)

Jag utgår från att svaret är 2) och detta skulle i så fall vara en anl till att ställa in systemet med rumstermostater inställda på medel...


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2014, 09:49:35 »
helt termostatlöst men i kombination med en väl placerad central innegivare, som bromsar respektive gasar värmepumpen utifrån behov.

med termostater. kurvan är lite högre än vad som krävs. termostaterna reglerar aktivt. Fungerar inte med alla system, beroende på vattenvolym och flöden etc. Inverter har bättre kapacitet att fixa detta då dom stegar ner så fint i effekt. Annars krävs normalt sett en arbetstank som säkerställer flödet. 

I båda fallen bör man ha listat ut sin kurva först.

Det finns förstås alternativ och kombinationer. Exempelvis generellt sett termostatlöst i kombination med innegivare samt ett par aktiva termostater i rum där det ofta blir för varmt av olika anledningar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2014, 19:34:25 »
Jag anser att man bör reglera så lite som möjligt med termostater.
Om man vill ha lite svalare i nått rum eller om nått rum är utsatt för solinstrålning eller liknande som gör det varmare kan man ha termostaterna aktiva, annars är det en rumsgivaren till värmepumpen som funkar bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2014, 22:52:06 »
*antecknar*   :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad R Göran

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2014, 01:35:45 »
Man reglerar väl inte temperaturen med värmekurvan utan med förskjutningen av värmekurvan. Den förstnämnda handlar ju om hur snabbt värmepumpen skall reglera eller inte dvs olika för golvvärme, raddar och plats i landet. Blir det av någon anledning för kallt så skruvar man ju upp förskjutningen.

I övrigt så håller jag helt med att intrimning skall ske med öppna termostat. Blir det för varmt i något rum kan man minska något på termostatet. Skulle det vara för kallt t ex i ett sovrum så får man i första hand öka cirkulationen i aktuellt segment. Hjälper inte detta måste man öka förskjutningen och ställa ner cirkulation eller termostaten i alla andra segment/rum.

Har man tillfälligt frusna gäster som jag har så skruvar man upp förskjutningen i god tid för golvvärme och något senare för raddar.

Själv kör jag med kurva 10 och förskjutning -2. Det ger 20 grader inomhus. Innetermostatet reglerar ner vp:n när jag ibland eldar i öppna spisen.

Det bästa är att ha en justerbar innegivare som norm för hela huset. Då kan man ändra denna utan att behöva besöka pannrummet! Jag vet inte om de går att köpa - jag har byggt min själv enligt tidigare beskrivning på denna hemsida.
« Senast ändrad: 13 februari 2014, 01:42:18 av R Göran »
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva vs rumstermostater...
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2014, 13:49:47 »
Man reglerar väl inte temperaturen med värmekurvan utan med förskjutningen av värmekurvan. Den förstnämnda handlar ju om hur snabbt värmepumpen skall reglera eller inte dvs olika för golvvärme, raddar och plats i landet. Blir det av någon anledning för kallt så skruvar man ju upp förskjutningen.

När man har en nyinstallerad värmepump så måste man ju justera in rätt kurva, den rekommenderade kurvan i manualen är bara ett utgångsvärde och måste anpassas efter husets förutsättningar.

Men när detta är gjort och om man vill ha en tillfällig temperaturjustering så är det korrekt att justera förskjutningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!