Har ett hus från 1974 149 kvm bya som tidigare dragit enligt uppgift över 3kbm olja om året. Skall nu byta till BV, det blir en NIBE 1226 eller 1245. Säljaren rekommenderar 8 kW alla gånger och tror inte det blir för litet. Jag har sedan tidigare en FH35 VEHZ 665 i bottenvåning som fungerar utmärkt även i -15 samt en braskamin HWAM3420 där uppe som i princip kan värma hela övervåningen om man eldar hela tiden. Det är sutterräng med i princip alla bostadsutrymmen i öv och så ett sovrum, gillestuga m m där nere.
Vad tror ni, skall jag hålla mig till 8 kW eller gå upp, skiljer bara 10000. Huset har en rätt aggressiv förbrukning, nu vid +4-5 grader räcker det i princip med LLVP (går på fullskaft hela tiden) men vid några minus får man elda 24/7 på låg effekt för att stötta. Skall jag köpa arbetstank blir det dyrt men samtidigt vill jag inte köra elpatron hela dec-feb.
Ni som har erfarenhet: Om jag kör LLVP på bv som ger 4 kW enligt spec vid kyla, kommer detta att räknas tillgodo BV, dvs blir det som om jag hade en 12kW bvp? Likadant med kaminen, om jag eldar på så att radiatorerna på öv i princip stänger av, kommer den tillförda effekten från kaminen att läggas ihop med effekten från bvp:n så att den klarar resten av huset? Jag har ett år gamla MMA MTW 28 termostater på samtliga element. Kommer att byta 7 radiatorer (30 cm höga, en del enkelpanel) i de största utrymmena mot 60 cm höga 22K i samma längd.
Alltså jag förstår att det borde vara så att man kan lägga ihop tillförd effekt till huset men jag undrar hur det fungerar i praktiken? Min tanke var att prioritera varmvatten, stänga av elpatronen i bvp och när det blir kallt sätta på LLVP:n och även elda. Låter det vettigt?