Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Arbetstank, enda lösningen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
6
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Arbetstank, enda lösningen? (läst 22217 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19353
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Arbetstank, enda lösningen?
«
Svar #15 skrivet:
05 februari 2014, 21:35:57 »
Citera
Jag tror det gör stor skillnad framförallt vid vv laddningarna.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Rodge68
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 89
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
Rodge68
«
Svar #16 skrivet:
06 februari 2014, 05:40:06 »
Citera
Efter ännu en natts lyssnande så tror jag att bara tanken blir omkopplad (rätt) så är vi nära en acceptabel nivå. Efter vp stopp så är det nära på helt tyst och vi körning kommer några knack. På värme kurvan för returen så kan man se att tempen stiger snabbare än den sjunker (derivatan). Så det finns hopp!
Loggat
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #17 skrivet:
06 februari 2014, 20:23:33 »
Citera
Volymtanken är nu omkopplad. Det var lite lustigt för när vp startade så höll tanken en låg tempökning först för att sedan plötsligt öka 5garder på 4 minuter, detta mätt på returen. När jag sedan minskade integralen från -60 till -100 så blev stegringen lugnare. Jag gissar att när jag justerade till -100 så fick jag lite större kylning och det lugnade ner det hela. Men -120 blev sämre igen så ställde tillbaka integralen på -100.
Hoppas hoppas att det ska minska knäppningarna.
Mitt råd till andra som har klent radiatiorsystem, satsa på en större volymtank. Kanske 40l/kW. Men det vet nog våra vänner på forumet här bättre.
Loggat
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Staffanstorp
Antal inlägg: 1562
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
«
Svar #18 skrivet:
06 februari 2014, 21:39:18 »
Citera
Jag har tank och shuntstyrning. Jag har ändå två radiatorer som knäpper.
Loggat
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #19 skrivet:
06 februari 2014, 21:41:16 »
Citera
du måste komma i håg att det tar ett antal minuter innan vätskan cirkulerat ett varv i systemet..
Ju oftare du startar (värde närmare 0) desto mindre blir temperatursvängningarna.
Det är också så att en förändring av startvärdet ofta får konsekvenser fler än en körning. Även om svängningarna klingar av.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #20 skrivet:
07 februari 2014, 05:52:10 »
Citera
David jag är helt med dig där, men det verkar som om tanken ställer till det. Men högre integral så får jag snabbare ökning av returledningstemp? Det är ungefär som om det isolerade kärlet behåller lite mer värme i toppen och när det når botten så blir nedkylningen inte lika stor och knäppandet förvärras?
Jag har för mig att någon skrev att de som installatör alltid satte in oisolerade tankar som var höga och smala för mer dämpning?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #21 skrivet:
07 februari 2014, 08:40:29 »
Citera
Har du testat detta flera gånger?
Mät på framledningen efter tanken.
-200 skapar större svängningar än -100. Det kommer kyla av längre och det kommer värma upp högre.
Är du inne på att avkylningen är positiv. dvs att all energi är utsugen ur tank/system?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #22 skrivet:
07 februari 2014, 09:44:16 »
Citera
Jo jag är helt med på den skillnaden David. Men när jag ändrade från -60 till -100 så blev det lite bättre, ett tag i alla fall. Så jag antog i och med att returen steg snabbare vid -60 än vid -100, att vid kortare svängningar så är temperaturen högre i tanken och det "bromsar" värmen mindre och det stiger snabbare?
Men jag har legat vaken sedan 23:25 igår och lyssnat på knackningar hela natten!
det är nästan tortyr för hjärnan.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #23 skrivet:
07 februari 2014, 09:46:43 »
Citera
Får du någon skillnad i gångtid?
När du ändrade från -60 till -100 hade VPn tidigare varit avstängd, typ under omkoppling av tank?
Det kan påverka.
Det man ska komma ihåg är att en volymtank gör ungefär samma sak som att minska integralvärdet. Så att både ha ett lågt integralvärde och en volymtank kan bli för mycket.
Jag skulle börja med typ -20 och sedan jobba mig lägre vid behov.
Loggat
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #24 skrivet:
07 februari 2014, 10:28:43 »
Citera
Ja pannan hade varit avstängd som du misstänkte under omkoppling av tanken. -20, jag ska prova får vi se vad som händer, men är rädd att det blir många start och stopp då.
Jag ändrade också
till 7 och ökade cirkulationspumpen minhastighet till V5 (eller vad det nu stod i panelen).
Jag har haft gånger där det varit helt tyst och jag tror därför att det gäller att begripa vad det är som skiljer dessa tillfällen åt.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #25 skrivet:
07 februari 2014, 11:09:58 »
Citera
låt den gå några gånger efter att du gjort en ändring.
försök få en uppfattning i skillnad på gångtid och stillaståndstid med olika inställningar. Så du får ett hum om hur många starter det blir per dygn.
Hittar du ett läge som är tyst och fint men får 20 starter per dag så är ju inte det någon direkt fara på taket.
Loggat
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #26 skrivet:
07 februari 2014, 12:28:46 »
Citera
Ställde om till -30 och som du kan se på kurvan i den vänstra delen så ser man mycket snabbare returtemperaturen ökar, jämfört med den delen på kurvan till höger där kurvan för tillfället var -80. Kompressorn går i 15 minuter med -30 och +2 ute. Startar igen efter 23 minuter. Det blir väl närmare 45-50 starter på ett dygn...
«
Senast ändrad: 07 februari 2014, 12:48:17 av Rodge68
»
Loggat
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #27 skrivet:
08 februari 2014, 06:01:28 »
Citera
Efter att systemet fått svängt in sig på integral -30 så är det faktiskt tyst!
tack David för bra hjälp!
Fick tipset av min installatör att också sänka HGW tempen till 70 °C.
Men hur går jag vidare härifrån? Är det ok med så många starter som 2st/h och så kort gångtid?
Vad skulle skillnaden bli om jag behåller den tank som jag har på 100l och kör den som buffer tank och styr rumstemperaturen med termostater på elementen? Som jag förstått det så kör vp upp tempen med 4-5 grader och sedan har man en separat cp för radiatorsystemet.
Frågan är kommer termostaterna att strypa flödet och det ger en mer konstant framledningstemp till radiatorerna?
Kommer det att hjälpa för att hålla nere antalet starter?
Räcker volymen som jag har för den kopplingen eller ska man sätta in en större tank?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #28 skrivet:
08 februari 2014, 07:40:01 »
Citera
Med en arbetstank borde det rimligen gå att få ännu stabilare temperatur. Men jag tror att 100l kan bli lite väl lite för att få hjälp med gångtiderna.
Har man grova problem med knäppningar borde det bli sämre med termostater.
Loggat
Rodge68
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Rodge68
«
Svar #29 skrivet:
08 februari 2014, 08:38:04 »
Citera
De kopplingsscheman jag sett för arbetstank så har man in i topp från VP och ut till radiatorer också från toppen? Blir det inte "kortslutning" då och att risken finns att det åter börjar knäppa?
Det känns som om vi skulle behöva en 200-300l tank och varför inte köra den som knäpptank? Det funkar ju nu med -30 på integralen fast korta gångtider.
Eller ska man koppla så CP på pannan går hela tiden och blandar om i arbetstanken för att jämna ut temperaturen?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
6
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Arbetstank, enda lösningen?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 831
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
GeorgeCostanza
tyke
Eagleone99
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info