Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byte från 1215-5 till 1226-8  (läst 7788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte från 1215-5 till 1226-8
« skrivet: 03 februari 2014, 22:34:47 »
Jag ska försöka författa detta läsbart.

Jag har bott i detta hus, byggt -36, i 7 år. Bergvärme installerades 2003. Det skruvades in en 1215-5 till ett hål som är 165 m djupt och flödar bra. I Luleå, 3x40m2 plus nytt garage på 46m2. Det gick som ett tåg i smält smör eller hur man ska uttrycka det, den ville ha tillskott vid -26 grader.
2010 byggde jag garaget, kulvert på 4m och golvvärme, ca 10 grader och då ville den ha tillskott vid -12 grader.

2012 börs alla gamla element ut och termostaterna också

2013-före jul så ville jag sänka förbrukningen som stigit ca 4-5000kwh sen garaget. Pratade med en rörfirma som sa att det skulle gä finfint att sätta in en 1226-8 på det där hålet. Sagt och gjort, dom installerade den och efter några initiala problem med en mängd luft i alkoholen så började pannan funka bra, tills det blev vinter och minusgrader, i mitten på januari.
Den nya pumpen värmer med tillskott även den vid -12-13 grader. Inte min tanke med att lägga ut alla dom pengarna kan man säga. Kompressorn går konstant efter -10. Det gjorde inte den gamla.
Kb-in ligger på +1,1-+1,5
kb-ut ligger på -1,1-1.9
Cp: går på andra läget.
Beräknade framledningen kan ligga på 5 grader högre än den faktiska.

Är det något fel nånstans dom jag missat. Vad ska jag göra? Billigast hade ju vart att köpa el för de 50000 installationen kostade...

I källaren är kanske 15 grader och i garaget 10 grader, så det är ca 80 m2 som har 21 grader.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 22:42:41 »
Jag kan inte nibe-beteckningarna men vid ett tillfälle så angav nibe den faktiska effekten vid en högre framledning.
Sedan ändrade dom efter ett antal år till den standard som gäller med 0 brine och 35 framledning, om jag mins rätt.

Det skulle rent tekniskt kunna vara samma kompressoreffekt i båda maskinerna men det kommer någon snart berätta för dig om så är fallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lars

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 306
  • Karma +0/-0
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2014, 09:42:39 »
EN ny 1226-8 ger 7,33 kW vid 0/35  0ch 6,74 kW vid 0/45 grader. den gamla 1215-5  6,0 kW vid 0/35 och 4,8 kW vid 0/50 grader.
Vid 0/35 grader 1,33 kW mera effekt.   Så skillnad i effekt är i verkligheten mindre än vad man skulle tro av värmepumpens beteckningar beroende på att effekten mäts vid olika temperatur.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 10:46:06 »
EN ny 1226-8 ger 7,33 kW vid 0/35  0ch 6,74 kW vid 0/45 grader. den gamla 1215-5  6,0 kW vid 0/35 och 4,8 kW vid 0/50 grader.
Vid 0/35 grader 1,33 kW mera effekt.   Så skillnad i effekt är i verkligheten mindre än vad man skulle tro av värmepumpens beteckningar beroende på att effekten mäts vid olika temperatur.

Jag såg att det inte skiljde så mycket mellan pumparna när jag ögnade igenom faktabladen till de båda, men det var mätt med olika standarder så jag la ingen större vikt vid det. Kanske är nära oavsett hur standarderna mäts.
Min förväntan med pumpbytet var att slippa skjuta på så mycket el den kallaste tiden, en månad kanske då temperaturen är mellan -20 och -35. Lite som det var innan garagebygget.
Skulle kanske nämna att det är 20cm isolering i plattan, 20 i väggarna och 40 i taket på garaget, och som sagt ca 10 grader. Borde gå att hålla 10 grader med en liten luftvärmepump och skilja det från huset men det är ju inte meningen från början.

Är hålet för grunt?

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 10:50:32 »
Husets värmebehov har ju legat på ca 5kW innan garaget, hur ska man tänka?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 13:11:48 »
Ett friliggande garage på 46 m2 som behöver 10 °C skulle jag tippa att max effektbehov är ca 2 kW.
Jag tycker ju att bytet av värmepump borde gett lite mer resultat.
Ta en liten koll på klisterlappen som jag tror sitter på kylmodulen bakom panelen att det verkligen är en 8 kW kompressor i maskinen?

Mitt tips är att strypa in grundflödet till radiatorerna i garage (och även radiatorer i källare) så att de inte tjuvar för mycket flöde då det blir kallare ute (och termostaterna öppnar).
Man kan ju stå ut med ett par grader kallare i biutrymmena när det är som kallast ute, men inte i boytan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 13:25:31 »
Ett friliggande garage på 46 m2 som behöver 10 °C skulle jag tippa att max effektbehov är ca 2 kW.
Jag tycker ju att bytet av värmepump borde gett lite mer resultat.
Ta en liten koll på klisterlappen som jag tror sitter på kylmodulen bakom panelen att det verkligen är en 8 kW kompressor i maskinen?

Mitt tips är att strypa in grundflödet till radiatorerna i garage (och även radiatorer i källare) så att de inte tjuvar för mycket flöde då det blir kallare ute (och termostaterna öppnar).
Man kan ju stå ut med ett par grader kallare i biutrymmena när det är som kallast ute, men inte i boytan.

Jag trodde att den gamla pumpen var en 7kW:are för det står i installationspapprena, det var därför jag kopplade på garaget från första början. Tänkte att föregående ägare tagit i lite med,pumpen för att kunna utöka ytan lite. Så var inte fallet. Det står 5kW på den gamla pumpens ovansida. Om man vet vars man ska titta så är det ju enkelt. Installatören, firmaägaren själv, hade skrivit fel i papprena. Hade fakturan funnits kvar hade det ju vart kul att se vad dom debiterat.

På min 1226:a står det att det är en 8:a i alla fall... Kollade det med en gång när den kom ner i källaren.

Angående garaget så är termostaten på shunten där i botten så jag vet inte vad man ska göra mer där.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 16:13:34 »
Försök få ordning på grundflödet utan termostater till att börja med. Som CarlN skriver. Båda i källare och garage.

Termostaterna kan i det här fallet ge lite onödigt stora kast i anläggningen  när du ligger på gränsen av VPs kapacitet.

Vad har du för framledningstemp vid -20?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2014, 18:12:57 »
Lite konstigt att firman som gjorde bytet inte avrådde från byte eller rekommenderade en storlek större vp men dom fick ju sälja en vp och hade kanske inte koll på modell betäckningarna riktigt till 100%
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2014, 19:36:00 »
Försök få ordning på grundflödet utan termostater till att börja med. Som CarlN skriver. Båda i källare och garage.

Termostaterna kan i det här fallet ge lite onödigt stora kast i anläggningen  när du ligger på gränsen av VPs kapacitet.

Vad har du för framledningstemp vid -20?

Är inte helt på det klara vad grundflöde är men att ta bort termostaterna är ju inga problem. Det kommer bli varmt i garaget om jag inte justerar ner flödet där. Vet inte hur bara, ska kolla in det närmare.

Framledning vid -20 kommer jag inte ihåg men jag kör på kurva 7. Kanske kring,48-50 grader. Nyss var jag ner och kollade på pumpen. -4 och gm låg på 22, beräknad framledning på 34 och faktisk framledning på 53 grader. Känns som att pumpen mår dåligt. Stoppade in USB och loggar den nu. Ska kolla värdena imorgon.

Lite konstigt att firman som gjorde bytet inte avrådde från byte eller rekommenderade en storlek större vp men dom fick ju sälja en vp och hade kanske inte koll på modell betäckningarna riktigt till 100%

Jag föreslog både modell och storlek. Kände att det inte var motiverat alls med en 1245 eller värre om att jag har en enda slinga för hela systemet och sms från källaren känns väldigt onödigt. Tror inte att den behöver vara större, tror ni verkligen det?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2014, 20:34:07 »
Nej jag tycker inte den behöver vara kraftigare men det betyder också att jag inte tycker den gamla vp var så liten så det var motiverat att byta ut den så länge den fungerade som den skulle. Men kör en usb loggning så får du den nya att gå så bra som möjligt. 1245 skickar inte sms då måste du köpa nån tillsats till den men den har en hel del andra grejer som auto styrda cp inne givare effektvakt samt lite bättre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2014, 20:38:52 »
Är inte helt på det klara vad grundflöde är men att ta bort termostaterna är ju inga problem. Det kommer bli varmt i garaget om jag inte justerar ner flödet där. Vet inte hur bara, ska kolla in det närmare.

Framledning vid -20 kommer jag inte ihåg men jag kör på kurva 7. Kanske kring,48-50 grader. Nyss var jag ner och kollade på pumpen. -4 och gm låg på 22, beräknad framledning på 34 och faktisk framledning på 53 grader. Känns som att pumpen mår dåligt. Stoppade in USB och loggar den nu. Ska kolla värdena imorgon.

Jag föreslog både modell och storlek. Kände att det inte var motiverat alls med en 1245 eller värre om att jag har en enda slinga för hela systemet och sms från källaren känns väldigt onödigt. Tror inte att den behöver vara större, tror ni verkligen det?

Kanske gjorde den varmvatten? 53 grader med 34 i bör är inte rimligt annars.

Ja tar du bort termostaterna så får du ett grundflöde och detta ska du strypa ner (justera) tills dess att du får den grundtemperatur du önskar.

Så att det inte blir AV/PÅ hela tiden.

Vid 50 grader är din nya värmepump ger din nya värmepump troligen nästan 2kW mer. samtidigt belastas din borra mer nu när det är mer som värms upp med hjälp av värmepump och det kan ju göra en liten skillnad i toppeffekt jämfört med när du inte hade garaget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2014, 21:11:41 »
Kanske gjorde den varmvatten? 53 grader med 34 i bör är inte rimligt annars.

Ja tar du bort termostaterna så får du ett grundflöde och detta ska du strypa ner (justera) tills dess att du får den grundtemperatur du önskar.

Så att det inte blir AV/PÅ hela tiden.

Vid 50 grader är din nya värmepump ger din nya värmepump troligen nästan 2kW mer. samtidigt belastas din borra mer nu när det är mer som värms upp med hjälp av värmepump och det kan ju göra en liten skillnad i toppeffekt jämfört med när du inte hade garaget.

Den gjorde värme. Kompressorn gick även fast gm var på 22(+ alltså). Blir hemskt fundersam på om pumpen kan ha nån defekt. Bytt programvara, eller bytt och bytt, la in samma igen för det var den senaste.

Så om jag förstår detta rät så är termostatens uppgift att sänka värmen, inte höja den!?! För flödet ger alltså elementets högsta temperatur och termostaten kan endast begränsa det mer, eller har jag helt missuppfattat hur den fungerar?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2014, 21:15:25 »
Om den gjorde värme med gm på +22 och framledningen ligger 20 grader över bör så är nått riktigt fel men det syns i loggen. Jag lägger en röst på att den gjorde vv  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2014, 22:21:20 »
Min röst där också.

Vad gäller termostaten. Termostatens uppgift är att hålla angiven temperatur. Ofta, i enklare temrmostater, mer eller mindre som on/off.
För varmt, off, för kallt, on.

Har man ett element som inte är justerat så gör ON-läget att det går onödigt mycket effekt i den riktningen.

Bättre då att det hela tiden sipprar precis så mycket som behövs. Och termostaten bara reglerar de få gånger den behöver. I ett garage skulle det vara de gånger du parkerar bilen där och värmen från bilen gör att radiatorn inte behövs för att värma.

Med detta menar jag att du skulle kunna ta bort termostaten och ha den temperatur du önskar. Endast de gånger du parkerar bilen där, för att hålla sig till det exemplet, kommer det bli för varmt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!