0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EN ny 1226-8 ger 7,33 kW vid 0/35 0ch 6,74 kW vid 0/45 grader. den gamla 1215-5 6,0 kW vid 0/35 och 4,8 kW vid 0/50 grader.Vid 0/35 grader 1,33 kW mera effekt. Så skillnad i effekt är i verkligheten mindre än vad man skulle tro av värmepumpens beteckningar beroende på att effekten mäts vid olika temperatur.
Ett friliggande garage på 46 m2 som behöver 10 °C skulle jag tippa att max effektbehov är ca 2 kW.Jag tycker ju att bytet av värmepump borde gett lite mer resultat.Ta en liten koll på klisterlappen som jag tror sitter på kylmodulen bakom panelen att det verkligen är en 8 kW kompressor i maskinen?Mitt tips är att strypa in grundflödet till radiatorerna i garage (och även radiatorer i källare) så att de inte tjuvar för mycket flöde då det blir kallare ute (och termostaterna öppnar).Man kan ju stå ut med ett par grader kallare i biutrymmena när det är som kallast ute, men inte i boytan.
Försök få ordning på grundflödet utan termostater till att börja med. Som CarlN skriver. Båda i källare och garage. Termostaterna kan i det här fallet ge lite onödigt stora kast i anläggningen när du ligger på gränsen av VPs kapacitet. Vad har du för framledningstemp vid -20?
Lite konstigt att firman som gjorde bytet inte avrådde från byte eller rekommenderade en storlek större vp men dom fick ju sälja en vp och hade kanske inte koll på modell betäckningarna riktigt till 100%
Är inte helt på det klara vad grundflöde är men att ta bort termostaterna är ju inga problem. Det kommer bli varmt i garaget om jag inte justerar ner flödet där. Vet inte hur bara, ska kolla in det närmare.Framledning vid -20 kommer jag inte ihåg men jag kör på kurva 7. Kanske kring,48-50 grader. Nyss var jag ner och kollade på pumpen. -4 och gm låg på 22, beräknad framledning på 34 och faktisk framledning på 53 grader. Känns som att pumpen mår dåligt. Stoppade in USB och loggar den nu. Ska kolla värdena imorgon.Jag föreslog både modell och storlek. Kände att det inte var motiverat alls med en 1245 eller värre om att jag har en enda slinga för hela systemet och sms från källaren känns väldigt onödigt. Tror inte att den behöver vara större, tror ni verkligen det?
Kanske gjorde den varmvatten? 53 grader med 34 i bör är inte rimligt annars. Ja tar du bort termostaterna så får du ett grundflöde och detta ska du strypa ner (justera) tills dess att du får den grundtemperatur du önskar. Så att det inte blir AV/PÅ hela tiden. Vid 50 grader är din nya värmepump ger din nya värmepump troligen nästan 2kW mer. samtidigt belastas din borra mer nu när det är mer som värms upp med hjälp av värmepump och det kan ju göra en liten skillnad i toppeffekt jämfört med när du inte hade garaget.