Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Smäller rejält i pannan  (läst 5505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

anbengts

  • Gäst
anbengts
Smäller rejält i pannan
« skrivet: 03 februari 2014, 19:49:58 »
Hej,
Har en VVM 300 och Fighter 2020, inkopplat 2007.
Senaste tiden har det börja smälla rejält i pannan i samband med att värmepumpen avslutar körning. I december luftade vi pannan och det åtgärdade felet, men för en vecka sedan kom det tillbaka. Det smäller mest på kvällarna. Bor i Lund så något direkt kyla eller temp skillnader är här inte. Provat och lufta alla element och det är ingen luft i något av dem. Några ideer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 21:45:01 »
Luftade du pannan igen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

anbengts

  • Gäst
anbengts
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 22:58:55 »
Jag har inte gjort det än, men jag tänkte ge mig på det imorgon. Om någon har gjort det med en VVM300 mottager jag gärna alla tips. Det ser ut som jag skall öppna ventil 52. Men det står även att jag eventuellt behöver tömma pannan på vatten vilket låter betydligt mer avancerat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 07:36:21 »
Vatten och luft separerar sig enklast när vattnet är varmt, och då vattnet är som varmast just i pannan är det ofta där luften frigörs och ansamlas, så troligen är det där du behöver lufta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 11:30:15 »
Jag har inte gjort det än, men jag tänkte ge mig på det imorgon. Om någon har gjort det med en VVM300 mottager jag gärna alla tips. Det ser ut som jag skall öppna ventil 52. Men det står även att jag eventuellt behöver tömma pannan på vatten vilket låter betydligt mer avancerat.

Hej!
Du ska inte tömma pannan, men öppna säkerhetsventilen (52) och vänta en liten stund, det kommer troligen en skvätt vatten innan luften kommer ut.
Ha koll på trycket och fyll på igen om trycket går ner under 1 bar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

anbengts

  • Gäst
anbengts
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 18:05:37 »
Nu har jag skruvat på ventil 52. Det gick ganska snabbt ner under 1 bar tryck, men jag fyllde på igen. Det rann i ganska snabbt temp, trycket sjönk snabbt. Skall bli intressant att se om det smäller ikväll.

anbengts

  • Gäst
anbengts
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 19:41:48 »
det hjälpte inte. Smäller fortfarande rejält, verkar vara när värmepumpen stannar.

anbengts

  • Gäst
anbengts
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 23:14:10 »
Ikväll studerade jag pannan vid en smäll. Flödet är

Kompressorsymbol och A tänt, tillsammans med värmesystemsymbol. Ett ”skrapande ljud” ifrån pannan
Kompressorsymbol och B tänt
Sen bara B
Pannan börjar låta ett ”skrapande ljud”
** Smäll **
Enbart cirkulationspumpsymbol tänd

Cirkulationspumpsymbolen är tänd hela tiden

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2014, 08:00:08 »
A och B är extra varmvattenfunktion.
Smällen kommer då extra varmvatten kopplas ur verkar det som.
Jag gissar på att det är kontaktorerna till elpatron som smäller.
Det brukar klicka om dom i normala fall, du kanske bör ta en en elektriker att kolla upp kontaktorerna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

anbengts

  • Gäst
anbengts
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2014, 08:58:12 »
Det finns A och B ovanför varmvattensymbolen och det finns A och B ovanför kompressorsymbolen. Detta är A och B ovanför kompressorsymbolen. De vid kranen/varmvattensymbolen är bara synliga när tidsbestämd eller 3-timmars temperaturhöjning är aktiverad, det är inget som har varit igång.

Men jag tror det har att göra med varmvatten ändå, för pannan går på dagarna också utan några oljud. Men på kvällarna när det duschas är då vi hör ljudet, eller efter duschande.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Smäller rejält i pannan
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2014, 09:27:59 »
växelventilen trögar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 631
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!