Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nybörjare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nybörjare (läst 3733 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jipeess
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
jipeess
Nybörjare
«
skrivet:
02 februari 2014, 20:15:08 »
Citera
Haloj,
vi flyttade nyligen in i ett litet 40 tals hus med källare (64 + 59 m2)
och bestämt oss för bv. Jag är van att meka både rör och el och tanker fixa det mesta själv.
Hålet (120m aktivt) är borrat och klart med framdragna slangar till källarväggen, färdigt att koppla till kopparrörren jag strax
hänger upp i takpendlarna och drar fram till platsen för nuvarande kombipannan, en -93 ctc regent.
Vi kör bara el och panelen visar oftast effektuttag runt 2,2 - 4 kw, så där kring ligger vår konsumtion nu i vinter iaf
Föreställer mig att en bvp på 6 kw blir lagom,
tar gärna emot tips på vettig/prisvärd modell,
samt hur meckigt det kan tänkas bli att ansluta/koppla in/starta upp/trimma in etc
/Jens
skulle helst vilja ha en variant med allt integrerat (cp, vvb etc)
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19387
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Nybörjare
«
Svar #1 skrivet:
02 februari 2014, 20:29:28 »
Citera
Ja det finns ju några att välja mellan jag skulle kolla på nätet efter vp med ok pris Bosch Nibe och Ctc finns att få tag i på nätet och det finns säkert andra märken också har du kollat in nätt märke lite extra. Inkopplingen är normalt ganska enkel det finns ju manualer att ladda ner på nätet och ett utmärkt forum om man behöver tips. Om det går så skulle jag dra brine ledningarna efter vägg så att plastbyttan kommer på högsta punkten men går det inte är det inga problem.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
jipeess
Nybörjare
Karma +0/-0
jipeess
«
Svar #2 skrivet:
02 februari 2014, 20:42:35 »
Citera
ok,
jag ska fortsätta gogla om rekommenderade märken,
skulle vilja hitta nån variant med eliminerad star/stopp cykel eftersom det verkar avgöra livslängden,
är det nåt man balanserar in med extra ackktank?
vad är det för plastbytta förresten?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
02 februari 2014, 20:52:26 »
Citera
Det finns 2 modeller som är inverters och kan reglera ner effekten så dom inte ska starta stoppa Daikin samt Nibe 1255 men dom är kraftiga och blir dyra med så pass låg förbrukning som du har om man skaffar tank till en vanlig vp får man inte många start stopp men kan ofta fungera bra utan tank också. Med plast byttan menar jag expansions kärlet till brine.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #4 skrivet:
02 februari 2014, 21:21:07 »
Citera
ja mer än 6kw ska du nog inte ha.
Nibe 1245 har snåla cirkulationspumpar, finns många att fråga om här på forumet och det går att logga den via USB utan att köpa till något extra.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
jipeess
Nybörjare
Karma +0/-0
jipeess
«
Svar #5 skrivet:
02 februari 2014, 21:25:23 »
Citera
jag går faktiskt och lurar lite på en Nibe 1225 (ca 40 papp på nätet) som har inbyggd acktank,
samt 1245 som verkar ha mera lull-lull och är ca 12 papp dyrare,
vad ska man tro...
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
02 februari 2014, 21:36:15 »
Citera
I så fall är det nog 1226 du menar den saknar en del lull lull som 1245 har men är säkert ok men jag skulle nog valt en 1245a ändå den har snåla auto styrda cp har innegivare samt effektvakt som standard och naturligtvis usb loggning som jag tror även 1226 har.
Loggat
jipeess
Nybörjare
Karma +0/-0
jipeess
«
Svar #7 skrivet:
03 februari 2014, 21:46:58 »
Citera
en annan fråga i avvaktan på att jag bestämt mig för modell;
ska pem-slangarna övergå till koppar innan eller efter de går genom källarväggen?
skulle vara bra med en genomskärningsbild på hur genomgången ska/bör arrangeras,
/jens
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #8 skrivet:
03 februari 2014, 22:09:11 »
Citera
Det här har jag något minne av. Jag har för mig borrarna tänkte dra in PEM slangen som en del i deras uppdrag men min röris stoppade dom och sa att det där gör han för det ska vara koppar genom väggen.
Så mins jag det.
Så vitt jag kan minnas sa borrarna att "så gör vi alltid". Rätt eller fel vet jag dock inte.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
jipeess
Nybörjare
Karma +0/-0
jipeess
«
Svar #9 skrivet:
03 februari 2014, 22:18:59 »
Citera
ok,
jag ska kolla lite hur grannarna gjort...
tack för blixtsamma svar förresten i detta kanonforum
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
04 februari 2014, 08:40:47 »
Citera
Jag har slangarna inne ca 0.4 meter och dom kommer upp genom golvet.
Loggat
Villaägaren
Nybörjare
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Kön:
Villaägaren
«
Svar #11 skrivet:
19 februari 2014, 09:41:37 »
Citera
Hej!
Vi har nyligen fått en bvp installerad och då drogs PEM-slangarna in genom källarväggen någon decimeter och sedan sitter en vinklad övergång till kopparrör som följer väggen upp till taket där det dras vidare fram till vp:n. PEM-slangen är en isolerad variant så hålen i väggen är ca 70 mm i diameter och tätade med fogskum.
I "vinkeln" mellan vägg och tak sitter ett expansionskärl för kylslingan istället för nivåkärl.
Loggat
Nybliven villaägare som håller på att välja värmesystem.
Villa från -57, 100 kvm med full källare, stenhus med putsfasad.
Värme idag - elkassett på oljepanna(som inte eldas)
jipeess
Nybörjare
Karma +0/-0
jipeess
«
Svar #12 skrivet:
19 februari 2014, 15:21:07 »
Citera
hejsan,
nu står pumpen i källaren och väntar på att byta plats med bef panna. slangarna genom vägg, skummat mellan hål och slang. det blir en liten oisolerad snutt på ca 30 cm i väggen men det får man väl leva med.
har någon nån bra strategi för att utföra skiftet smidigt? ska man fimpa/lossa alla rör på bef panna, flytta den och ställa dit bvp:n, och därefter skarva/böja/bussa om i bef rörhärvan och leda respektive rör till bvp:ens anslutningar?
nuvarande rörhärva är blandad järn/galv/koppar, gör det nåt på kortare sikt?
hur bör/måste/ska man göra för att upfylla garanti och försäkringsvilkor, räcker det med att en auktoriserad röris synar av det hela efteråt?
Loggat
Villaägaren
Nybörjare
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Kön:
Villaägaren
«
Svar #13 skrivet:
19 februari 2014, 17:32:43 »
Citera
Hej igen,
jag hade ju en firma som gjorde det här åt oss och då tog de ut den gamla pannan och kapade alla rör till den(och pluggade rören) på onsdagen och ställde den nya bv-pumpen på plats där den skulle stå. Då var kollektorn indragen i källaren enligt ovan och pluggad. Vi hade då ingen värme eller varmvatten - bara kallvatten i kranarna.
På torsdag morgonen kom rörmokaren och monterade nya rör och expansionkärl för pumpen samt kopplade ihop det med de gamla rören. Samma dag var en elektriker där och kopplade el och givare så att pumpen kunde ge värme och varmvatten på elpatronen.
Fredagen ägnade rörisen till att dra nya rör och koppla ihop kollektorn med kopparrör och expansionskärl fram till värmepumpen samt fylla upp systemet och starta bergvärmepumpen. Då gjordes också någon slags konfigurering av bvp:n och vi fick en genomgång av installationen.
Jag tror att det måste vara enklare att ta bort allt gammalt och sedan koppla in det nya när din pump står på plats - då vet du ju hur du ska dra rören osv.
Loggat
Nybliven villaägare som håller på att välja värmesystem.
Villa från -57, 100 kvm med full källare, stenhus med putsfasad.
Värme idag - elkassett på oljepanna(som inte eldas)
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #14 skrivet:
19 februari 2014, 18:15:34 »
Citera
Ja det är bara att kapa och installera nya vp. Koppla vatten samt rad först så kan du köra igång den på el innan du kopplar brine och se till att alla grejer finns hemma innan du börjar annars blir det kallt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nybörjare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 843
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info