Hejsan
Jag har en fråga jag inte kan hitta något direkt svar på här i forumet.
Vi har precis installerat en NIBE Split som vi är väldigt nöjda med sen två månader tillbaka. Och nyligen så har vi även satt in en braskamin i vårt vardagsrum som ligger mitt i huset. Denna är mest för myseldning, men kan vi få någon energivinning på det hela så är ju detta givetvis ett stort plus.
Då kommer min fråga på detta. Hur kan jag göra för att få bästa möjliga effekt med min luft/vattenpump och min braskamin. Jag blev väldgt osäker då vi hade vår installatör av Nibe:n här häromdagen. Då nämnde jag att vi skulle sätta in en braskamin och då undrade jag om jag behövde sätta in en innegivare som kunde reglera systemet på bästa möjliga sätt. Men han sa att de flesta som har satt in innegivare och har braskamin har inte varit helt tillfredsställda med resultatet. Utan att elementen fungerar som "termostater" i och med att vattnet i elementen blir varmt av värmen i rummet. Och på detta sättet så känner systemet av hur varmt det är i huset och reglerar ner värmen utefter detta. Jag tyckte det lät lite konstigt och nästan lite väl enkelt för att det ska stämma. Och nu när vi har eldat så står ändå elementen och "brinner" för fullt.
Finns det några enkla "regler" och genvägar som ni kan tipsa om?
Eftersom jag vet att det är många här som verkar ha riktigt bra koll på grejerna så öppnar jag upp för frågan här istället. Jag kan tillägga att jag kan ingenting om de tekniska termerna om ni börjar fråga en massa, så jag hoppas ni har förståelse för detta

Jättetack på förhand till alla som svarar!
Villan är byggd 1950. 90 kvm yta + 50 biyta.
MVH
Daniel