Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande 14Kw Daikin luft-vatten  (läst 15426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2014, 07:49:46 »
Hoppas denna diskussion kan hållas seriös, och med problemlösning som mål.
Ingen vinner på pajkastning.

Jag tycker det ser ut som ett fel i styrningen, för även om kompressorn lägger av när det blir kallt (-17 eller -20 är väl i denna bransch att anse som en försumbar skillnad) så borde ju elpatron på 9 kW gå när det blir så kallt att det behövs tillskott.
Vad menas för övrigt med garanterad drift ned till -20°C, fortsätter den att snurra även om det blir kallare, eller finns det en temperaturgräns där den helt enkelt stänger av kompressorn?
Alldeles oavsett så borde elpatron gå, och ägaren skulle då i detta fall kanske behöva köra med en eller ett par elradiatorer för att hålla huset varmt.
Men om jag förstår första inlägget rätt så skall värmepumpen oavsett utetemp leverera minst 3.5 kW, så elradiatorer borde alltså aldrig behövas som stöd.
En i mina ögon korrekt dimensionering har således gjorts.
« Senast ändrad: 28 mars 2014, 08:00:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2014, 09:46:01 »
Hoppas denna diskussion kan hållas seriös, och med problemlösning som mål.
Ingen vinner på pajkastning.

Jag tycker det ser ut som ett fel i styrningen, för även om kompressorn lägger av när det blir kallt (-17 eller -20 är väl i denna bransch att anse som en försumbar skillnad) så borde ju elpatron på 9 kW gå när det blir så kallt att det behövs tillskott.
Vad menas för övrigt med garanterad drift ned till -20°C, fortsätter den att snurra även om det blir kallare, eller finns det en temperaturgräns där den helt enkelt stänger av kompressorn?
Alldeles oavsett så borde elpatron gå, och ägaren skulle då i detta fall kanske behöva köra med en eller ett par elradiatorer för att hålla huset varmt.
Men om jag förstår första inlägget rätt så skall värmepumpen oavsett utetemp leverera minst 3.5 kW, så elradiatorer borde alltså aldrig behövas som stöd.
En i mina ögon korrekt dimensionering har således gjorts.

Rickard,

det finns ingen garanti för minsta effekt i systemet oavsett temperatur.
Den avgivna effekten är kopplad till framledningstemperaturen.
Maskinen presterar maximalt 45 C vatten vid -20C

Maskinens MIN effekt är 3,5 kW (mätt vid nominellt värde +7/35)

Elpatronen går men p.g.a. hög returtemp så reduceras kompressorns avgivna effekt.
Det finns inte att du får ut 3 kW ur maskinen vid -20 C och 55 framledning med kompressorn.
Vätskeinsprutning kom på senare modeller och där jobbar den i dessa temperaturer.

Kompressorn lägger av helt vid -20C men problemet här är kombinationen mellan utomhustemperatur och framledningstemperaturen.
Detta syns i databöckerna och det borde Hasse som installatör ha sett.

Häls
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2014, 14:36:58 »
Kvarstår dock problemet att både kompressor och elpatron stängs av när det blir riktigt kallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2014, 21:27:30 »
Anläggningen är underdimensionerad som jag ser det. 10kW jordvärme är ersatt av den gamla typen av luft/vatten utan vätskeinsprutning, men helt riktigt elpatron ska i alla fall gå in under -20°c och lämna sina 9kW. Ny programvara eller nytt kretskort borde lösa den biten. I detta fallet kanske det behövs en extra 6kW elpatron.
Daikin, vad annars?

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2014, 12:09:29 »
Hej
Det första vi fick göra vid uppstart av denna maskin var att byta cirk-pump.Det för att överhuvudtaget få ett acceptabelt delta -t, kompressoreffekt samt ljudnivå i rör och radiatorer
Orginalpumpen från fabrik är en 25/8,5 vilket enligt min åsikt är en för stor pump för dom flesta installationer.
Vi monterade en 25/6 med fullgott resultat.
När jag beställde denna pump av er från Daikin så pratade vi om min-effekten vid -20 grader.
Dom uppgifterna jag fick från er var som jag skrivit tidigare minst 3-3,5 kw skulle den ge.
Dessa uppgifter fick jag alltså från er.

Har bytt kort en gång på innedel och 2 ggr på utedel.Kortet på utedelen går det att byta motstånd på.Det är bara org-kortet från fabrik som det inte går att byta motstånd på.
Kompressorn är inte utomhustemperatur reglerad på denna maskin.Det kom först på senare modeller.
Intressant vore det också att se någon form av information huruvida returtemp drar ner kompressoreffekten.Vid vilken temp osv.

Jag har nämt problemet med regleringen ett flertal gånger i denna tråd och jag tycker inte att det var i förbigående.
Har ocksÃ¥ nämt att det var jag själv som företagare som sÃ¥lde  maskinen till mej själv som privatperson.
Som företagare har jag lagt ner åtskilliga timmar för att få någon reson på denna maskin och jag har haft kontakt med er ett flertal gånger.
Men vi måste försöka sluta hänga upp oss på effektbehovet och se till dom problem som finns.
Det minsta man kan begära är följande en gång till.
1.Maskinen bör gå klanderfritt ner till - 20 grader.
2.Maskinen ska inte lägga ner sig i regleringen efter ett par dagars kyla med enbart en fungerande cirk-pump utan kompressordrift och el-tillskott.
Jag vet inte hur du menar heller när du ber mig specifiera närmare hur problemet ser ut , så där måste jag be dej förklara vad du vill veta.
//H

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #20 skrivet: 05 maj 2014, 12:01:28 »
Försöker att få någon respons i tråden igen.
Hur tycker du Tomas (Daikin) att vi ska lösa dessa problem.
Ge mej något förslag så är jag tacksam.
Som ni beskriver er själva ....... Vi har högsta kvalitet i allt, kunniga återförsäljare, trygga flexibla försäkringar samt väl utbyggd service och support.
Du kan alltid lita på Daikin!

Lev gärna upp till det.
//H

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #21 skrivet: 19 augusti 2014, 22:33:07 »
Halloj
Skakar liv i tråden igen för att försöka få någon som helst respons från er på Daikin.
Vintern närmar sig med stormsteg och jag skulle vara tacksam om jag fick något som helst förslag på vad som bör göras.
Ni på Daikin kan maila mej eller varför inte ringa mej så vi kommer någon vart med problemet
//H

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #22 skrivet: 20 augusti 2014, 14:37:22 »
Välkommen tillbaks i tråden Hasse,

Som jag nämnde tidigare: jag anser inte att reklamationer skall hanteras över ett forum då det finns ingen garanti att någon läser en tråd regelbundet.
Jag skulle vilja att du antingen PM-ar mig ditt nummer så jag kan ringa dig eller så kontaktar du mig så att vi kan få till en dialog isället för 2 monologer, det blir enklast att ta det framåt på det sättet.
Vår ambition är att alla system skall fungera enligt det som är sagt, dock så kan vi inte ta ansvar för feldimensionerade system.
LÃ¥t oss prata och se vart felet ligger.

Mvh
Daikin

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Krånglande 14Kw Daikin luft-vatten
« Svar #23 skrivet: 29 september 2016, 14:18:44 »
Hej alla där ute
Kan meddela att vi nu har nått en uppgörelse och jag vill framförallt tacka Tomas Wiak på Daikin.
Han har verkligen ställt upp och förstått den problematik jag haft.
Vi har tillsammans kommit fram till en lösning som jag är kanon nöjd med.
Over and out
//H

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!