Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Soluppvärmning till pool  (läst 2118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bwanamdogo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Soluppvärmning till pool
« skrivet: 27 januari 2014, 17:54:30 »
Hej,
Jag bor i soliga Spanien och har en pool som ligger i skuggan av huset. Jag har byggt en solvärme fångade som som består av 250 meter plast rör i slingor. Ja så är väl allt OK men det visade sig att poolens pump inte orkade med att sända tillräckligt mycket vatten genom de 16 mm (invändigt) ledningarna. Jag måste köpa en separat cirkulations pump men VAD skall jag köpa?? Är det någon klok person som kan svara på det? Jag behöver få ut ca. 7-8 liter/min för att de hela skall bli bra.
Tacksam för svar! help

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Soluppvärmning till pool
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2014, 18:14:26 »
Utan att ha den blekaste aning så låter det som att den typ av pumpar man har till vattenburen golvvärme borde funka.
Dimensionen och längderna på slang ligger ju i rätt storleksordning med golvvärme, sen är frågan hur många liter som de skickar runt.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Soluppvärmning till pool
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2014, 18:26:56 »
Det blir 0,9 bar tryckfall över slingan vid 0,12 L/s om formlerna stämmer. Räknade med 40 grader i slingan. Är vattnet 20 grader blir det 1,0 bar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Soluppvärmning till pool
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2014, 23:25:24 »
Hej,
Jag bor i soliga Spanien och har en pool som ligger i skuggan av huset. Jag har byggt en solvärme fångade som som består av 250 meter plast rör i slingor. Ja så är väl allt OK men det visade sig att poolens pump inte orkade med att sända tillräckligt mycket vatten genom de 16 mm (invändigt) ledningarna. Jag måste köpa en separat cirkulations pump men VAD skall jag köpa?? Är det någon klok person som kan svara på det? Jag behöver få ut ca. 7-8 liter/min för att de hela skall bli bra.
Tacksam för svar! help
Kan du paralellkoble deler av rørene, f.eks i 1/4. Du får da 4 løp som er 60 meter, og med langt mindre trykkfall, og den pumpen du har vil fungere?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!